Portal dwutygodnika
[wpseo_breadcrumb]

Poza koleją

Nowe technologie pilnują sieci trakcyjnej na kolei

Innowacyjny system, który ma ograniczyć kradzieże sieci kolejowej, tworzą PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. współpracując z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. W ostatnim roku o 30 proc zmalała liczba dewastacji sieci trakcyjnej dzięki działaniom SOK. To oznacza mniej zmian w podróżach. PLK zarządzają prawie 12 tys. km zelektryfikowanych linii kolejowych, nad którymi jest ponad 24 tys. km sieci trakcyjnej.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i Narodowe Centrum Badań i Rozwoju pracują nad innowacyjnym projektem. Zakłada on zbudowanie systemu komunikacji i powiadamiania o zdarzeniach z siecią trakcyjną. Działanie programu będzie oparte o specjalnie wypracowany mechanizm wychwytywania nieprawidłowości, tak aby ograniczyć liczbę fałszywych alarmów. Rozwiązanie ma dodatkowo zapewnić możliwość obserwacji przez całą dobę sieci trakcyjnej i systemem kamer termowizyjnych. To dodatkowo ograniczy ingerencje w sieć trakcyjną, czyli zmniejszy zmiany i wyeliminuje przerwy w podróżach.

O ponad 30 procent ograniczono kradzież sieci trakcyjnej

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. od czterech lat obserwują spadek kradzieży i prób kradzieży elementów sieci trakcyjnej. To oznacza mniej zmian w ruchu kolejowym i wygodniejsze podróże także na święta i weekendy.

W 2018 roku zarejestrowane zostały 147 tego typu zdarzenia, natomiast w 2017 roku odnotowano 221 zdarzeń, co stanowi spadek kradzieży o ponad 33%. Porównując analogiczne okresy I kwartału roku 2019 do roku 2018 również PLK odnotowała mniejsze liczby tych zdarzeń o 38 przypadków (spadek zdarzeń z 63 przypadków w I kwartale 2018, do 25 w analogicznym okresie 2019 roku). Takie wyniki udało się uzyskać dzięki sprawnej pracy funkcjonariuszy Straży Ochrony Kolei i nowoczesnym rozwiązaniom zabezpieczenia sieci trakcyjnej. 

Nowe technologie pilnują sieci trakcyjnej

Lornetki, termowizory, noktowizory i gogle noktowizyjne, to sprzęt niezbędny w zabezpieczeniu infrastruktury kolejowej. Straż Ochrony kolei wyposażona w nowoczesny sprzęt patroluje szlaki kolejowe przez całą dobę. W terenie działają Mobilne Centra Monitoringu – samochody wyposażone w kamery dzienno-nocne i kamery termowizyjne na masztach oraz kamery przenośne – instalowane w dowolnym miejscu na obszarze kolejowym, posiadające zdalne połączenie z pojazdem. Patrole wykorzystują w terenie fotopułapki, wyszkolone psy, a terenowe samochody zapewniają dojazd w najtrudniejsze rejony szlaków kolejowych.

Funkcjonariusze SOK nie ograniczają swojej pracy tylko do patroli szlaków kolejowych, kontrolują także skupy złomu w poszukiwaniu skradzionych elementów kolejowych. Takie działania przynoszą efekty – w ubiegłym roku przeprowadzono ponad 18 tys. kontroli miejsc, które przyjmują złom. Okazało się, że aż w 38 przypadkach znaleziono elementy kolejowe. Udało się odzyskać mienie PLK o wartości ponad 66 tys. złotych.

Sieć trakcyjna na liniach zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. znajduje się pod wysokim napięciem 3kV. Człowiek nie ma szans na przeżycie, gdy dotknie elementów pod napięciem. Zabronione jest ingerowanie w konstrukcje sieci trakcyjnej i wkraczanie na tereny kolejowe.

Sytuacje wymagające interwencji funkcjonariuszy SOK zawsze można zgłaszać na całodobowy numer alarmowy 22-474-00-00.

(PKP PLK)

Kategoria:
techno09