Portal dwutygodnika
[wpseo_breadcrumb]

Poza koleją

Kolej uwalnia potencjał trasy z Krakowa do Krzeszowic

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zakończyły główne prace budowlane pomiędzy Krakowem a Krzeszowicami. Pociągi po zmodernizowanym odcinku mogą się poruszać dwoma torami, z prędkością do 120 km/h. Tuż po weekendzie majowym przewoźnicy uruchomią dodatkowe połączenia na tej trasie.

6 maja na tory wyjechało więcej pociągów, które będą kursować pomiędzy Krakowem a Krzeszowicami. Oznacza to, że podróżni korzystający do tej pory z zastępczej komunikacji autobusowej, zyskali szybsze połączenie ze stolicą Małopolski. W sumie na torach pojawiło się osiem pociągów, które będą obsługiwać pasażerów podczas porannych i popołudniowych szczytów komunikacyjnych. Przejazd z Krzeszowic do Krakowa trwa ok. 30 minut.

Uruchomienie dodatkowych pociągów to efekt postępów prac przy modernizacji linii kolejowej E30, która łączy Kraków z Katowicami. Pomiędzy Krzeszowicami a Krakowem zakończyły się główne prace budowlane. Pociągi mogą korzystać z dwóch torów z prędkością do 120 km/h. Zmodernizowane przystanki w Rudawie i Krakowie Mydlnikach Wapienniku oraz stacja w Zabierzowie, są do dyspozycji podróżnych.

W kolejnych miesiącach PLK planują jeszcze bardziej usprawnić komunikację kolejową na tej trasie. Wszystko dzięki postępom prac budowlanych na kolejnych odcinkach tej linii kolejowej. W czerwcu zakończy się modernizacja stacji Kraków Mydlniki. Do dyspozycji przewoźników zostaną oddane dodatkowe tory. Kilka tygodni później ruszy następny etap prac na stacji w Krzeszowicach. Pociągi będą już korzystać z części nowych torów, a pasażerowie będą wsiadać i wysiadać z odnowionych peronów.

Ostatecznie pełny potencjał dla przewozów pasażerskich, pomiędzy Krakowem Głównym a Krzeszowicami, zostanie osiągnięty pod koniec tego roku. Wtedy też uruchomiony zostanie nowy przystanek Kraków Bronowice, który stanie się ważnym węzłem przesiadkowym dla pociągów regionalnych. Natomiast modernizacja linii E30 od Trzebini do Krzeszowic potrwa do III kwartału przyszłego roku.

PLK prowadzą modernizację na niemal całej długości trasy Kraków – Katowice. Wartość inwestycji, to w sumie ok. 2 mld zł. Po zakończeniu prac i uzyskaniu odpowiednich certyfikatów pociągi pasażerskie na tej trasie przyspieszą do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h.

Projekt „Modernizacja linii kolejowej E30, odcinek Zabrze – Katowice – Kraków, etap IIb” jest dofinansowany ze środków Unii Europejskiej, w ramach instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

(PKP PLK)

Kategoria: