W województwie zachodniopomorskim tylko w 2019 r. roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zmodernizowały 58 przejazdów kolejowo-drogowych. Z efektów prac kierowcy korzystają już m.in. w Czaplinku, Drawsku Pomorskim i Darłowie. Nowe urządzenia, sygnalizacja i rogatki podnoszą poziom bezpieczeństwa podróżujących koleją oraz użytkowników dróg: kierowców, rowerzystów i pieszych.
W 2019 roku PKP Polskie Linie Kolejkowe S.A zmodernizowały w województwie zachodniopomorskim 58 przejazdów kolejowo-drogowych. Najwięcej na trasie między Szczecinkiem a Runowem Pomorskim, gdzie prowadzona jest rewitalizacji linii kolejowej. Zmodernizowane zostały także przejazdy w Darłowem i w Łoźnicy. Na skrzyżowaniach są dodatkowe zabezpieczenia, nowe oświetlenie, sygnalizacja świetlna i dźwiękowa.
Monitoring zwiększy poziom bezpieczeństwa
12 przejazdów kolejowo-drogowych w województwie zachodniopomorskim zyskało monitoring. Kamery zostały zainstalowane m.in. na przejazdach w Darłowie, Łoźnicy, Jankowie Pomorskim, Złocieńcu, Czaplinku i Łubowie. Monitoring pozwala kolejarzom obserwować sytuację na przejeździe, a jeśli to konieczne na bieżąco reagować. Nagrania służą również przy postępowaniach wobec kierowców, którzy łamią podstawowe zasady bezpieczeństwa.
Wszystkie modernizowane przejazdy kolejowo-drogowe w ramach rewitalizacji linii kolejowej 210 zyskały nową nawierzchnie, co umożliwia płynne przejechanie przez skrzyżowania torów z drogą. Kierowców wspierają nowe sygnalizatory, półrogatki lub rogatki i jasne oświetlenie. 11 przejazdów między innymi w Kaleńsku, Rzęśnicy i Drawsku Pomorskim zyskało samoczynną sygnalizację przejazdową. Urządzenia uruchamia z wyprzedzeniem nadjeżdżający pociąg.
W Czaplinku oraz Silnowie wybudowane zostały również nowe przejścia między peronami oraz dojścia do peronów. Dla zwiększenia bezpieczeństwa zainstalowano labirynty i wygrodzenia.
W województwie zachodniopomorskim w ramach ogólnopolskiego programu przejazdowego modernizowane będą jeszcze dwa przejazdy w miejscowościach Łobez i Cieszyno Łobeskie. Przebudowa tych przejazdów zakończy się w pierwszej połowie 2020 roku.
Dodatkowe działania dla bezpieczeństwa
W 2018 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. oznakowały 14 tysięcy przejazdów kolejowo-drogowych specjalnymi żółtymi naklejkami. Na każdej żółtej naklejce umieszczonej na słupku rogatki lub wewnętrznej stronie krzyża św. Andrzeja, są trzy podstawowe dane: indywidualny numer identyfikacyjny przejazdu kolejowo-drogowego, numer alarmowy 112, numery „awaryjne”. W przypadku zagrożenia życia na terenie kolejowym i po połączeniu z numerem 112, kierowca podaje indywidualny numer identyfikacyjny z żółtej naklejki.
(PKP PLK)