Portal dwutygodnika
Strona główna W numerze Beacon: Nowe technologie na dworcach PKP

W numerze

Beacon: Nowe technologie na dworcach PKP

Beacony są obecne w galeriach handlowych, muzeach i na lotniskach. PKP TELKOL wprowadza te małe nadajniki sygnału radiowego mogące komunikować się z naszymi smartfonami na dworce PKP S.A., by ułatwić nam pozyskiwanie potrzebnych informacji czy skierować do sklepu.

Technologia ta znana jest już od kilku lat na rynku komercyjnych usług IT. Beacony są to niewielkie urządzenia zasilane wydajnymi bateriami, które komunikują się ze smartfonami czy tabletami za pomocą technologii Bluetooth.

Jedną z zalet beaconów jest możliwość ustalenia lokalizacji smartfona przez poinformowanie go o swojej obecności w danym miejscu (tzw. mikrolokalizacja). Warte podkreślenia jest także to, że beacony nie łączą się z urządzeniami podróżnych, nie pobierają żadnych danych, co wyklucza ryzyko potencjalnego przechwycenia jakichkolwiek informacji. Jest to zatem technologia bezpieczna dla użytkownika. Sygnał radiowy wysyłany przez beacony jest neutralny dla komunikacji pociągów, co pozwala na wykorzystanie ich na dworcach i peronach kolejowych.

Mając na uwadze wszystkie te zalety technologii beacon, 14 października tego roku spółka PKP TELKOL zainstalowała pierwsze urządzenia na dworcu Warszawa Centralna, rozpoczynając realizację pilotażowego projektu pod nazwą: „SMART Dworzec”, którego wiodącym celem jest przetestowanie funkcji lokalizacji i nawigacji, które wspomagać będą osoby z niepełnosprawnościami ruchowymi w korzystaniu z infrastruktury dworca.

Chcemy, aby nasze dworce odznaczały się nie tylko wysoką estetyką, ale także nowoczesnością. Wdrażane przez PKP TELKOL rozwiązanie, to kolejny przykład nowoczesnych technologii, których zastosowanie pozwoli usprawnić szeroko rozumianą obsługę pasażerów. Zależy nam także na tym, aby dworce były w pełni dostępne dla wszystkich grup podróżnych i innych użytkowników dworców, w tym dla osób z niepełnosprawnościami. To właśnie z myślą o tych pasażerach instalowane są beacony – mówi Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP S.A.

Pierwsze testy przeprowadzone zostały wiosną na dworcu Bydgoszcz Główna, a ich pozytywny wynik spotkał się z aprobatą i zainteresowaniem ze PKP S.A. Efektem tego jest rozpoczęty właśnie trzymiesięczny pilotaż, na który składają się dwa etapy: już rozpoczęta dostawa, montaż i instalacja urządzeń beacon na stołecznym Dworcu Centralnym oraz prezentacja proof of concept aplikacji mobilnej – mówi prezes PKP TELKOL Mirosław Gilarski.

Aplikacja prezentowana przez PKP TELKOL w drugim etapie projektu umożliwiać będzie skorzystanie między innymi z takich funkcjonalności jak podgląd mapy dworca z informacją o lokalach usługowych (restauracjach, sklepach), wyświetlenie aktualnego rozkładu jazdy pociągów czy informacji o udogodnieniach dla osób z niepełnosprawnościami.

Zgodnie z założeniami projektu funkcje nawigacyjna i lokalizacyjna zostaną zweryfikowane za pomocą testów prowadzonych w oparciu o zaproponowane przez PKP S.A. scenariusze. Celem obu spółek jest, aby w niedalekiej przyszłości osoba z niepełnosprawnością ruchową po dotarciu na dworzec mogła z pomocą aplikacji wyszukać i zostać pokierowana do odpowiedniego (dostosowanego do jej potrzeb) okienka przy kasach biletowych. W międzyczasie użytkownik aplikacji otrzyma powiadomienie z informacją o aktualnych zniżkach i promocjach na przejazd pociągiem, następnie wyszuka peron, z którego odjeżdża jego pociąg i zostanie do niego poprowadzony odpowiednią trasą – z uwzględnieniem wind czy pochylni.

Użycie technologii beacon i aplikacji, którą zaproponuje PKP TELKOL, ułatwi poruszanie się po dworach nie tylko osobom z niepełnosprawnościami, ale również innym podróżnym. Nowe rozwiązania będą stanowiły uzupełnienie dotychczas istniejącego systemu informacji pasażerskiej. Beacony funkcjonują już np. w centrach handlowo-usługowych.

(PKP S.A.)

Kategoria:
techno02 PKP TELKOL