"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....

WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni.

 
Niedziela, 22 października 2017 r.
Imieniny obchodzą: Halki, Filipa, Przybysława
 
Luxtorpeda 2.0, czyli III Kongres Rozwoju Transportu
[ 0000-00-00 ]
III Kongres Rozwoju Transportu skomentował dla „Wolnej Drogi” Czesław Warsewicz, wydawca portalu nakolei.pl i organizator Kongresu.

14 października w Łodzi odbył się Kongres Rozwoju Transportu, podczas którego około 150 gości z całej Polski i z zagranicy debatowało o wyzwaniach, jakie stoją przed transportem, zwłaszcza kolejowym.
Najważniejsze wnioski, jakie wypłynęły podczas naszej długiej dyskusji w gronie kolejarzy, inżynierów, ekonomistów, prawników, ekspertów od zarządzania, dotyczyły przede wszystkim inwestycji infrastrukturalnych i rozwoju przemysłu kolejowego.
Uczestnicy Kongresu docenili pozytywne zmiany, jakie już dokonały się na kolei po zmianie rządu w 2015 roku, ale wskazywali też na wyzwania, jakie stoją przed sektorem kolejowym w najbliższych latach. W tym kontekście pozytywnie został oceniony projekt Luxtorpeda 2.0, który jest częścią rządowego Planu na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.
Silna Polska, to silna gospodarka. Nie ma silnej gospodarki bez sprawnie działającego systemu komunikacyjnego szerzej mówiąc logistyki. Sprawny system transportowy, to przemieszczenie osób lub towarów we właściwym czasie, we właściwe miejsce i po właściwych kosztach. Najsilniejsze gospodarki świata takie jak USA, Niemcy czy Chiny mają bardzo sprawny system logistyczny. Według badań ocenia się, że koszt logistyki w każdym towarze wynosi około 13%, co świadczy o jego wadze i znaczeniu w procesie zarządzania oraz podnoszenia konkurencyjności gospodarki. Dlatego od kilku lat mówi się, że dziś nie konkurują produkty czy firmy, ale łańcuchy dostaw.
Aby tak się stało, potrzebujemy zaprojektowania architektury systemu logistycznego Polski, którego najważniejszymi cechami powinna być intermodalność i integracja w różnych aspektach. Taką odpowiedzią może być park technologiczno-przeładunkowy, który integruje w sobie różne środki transportu (transport kolejowy, transport drogowy, transport lotniczy i transport wodny), wzmacnia wytwórczość, jest innowacyjny i wspiera eksport. Wokół takich parków technologiczno-przeładunkowych może powstać tzw. Dolina Kolejowa.
Zasoby na realizację programu, dające duży impuls rozwojowy dla branży, pochodzić będą ze źródeł zewnętrznych, jak UE - 67 mld zł, chiński program budowy tzw. jedwabnego szlaku w wielkości - 890 mld USD oraz środki wewnętrzne, jak rządowy program Luxtorpeda 2.0 oraz środki własne przedsiębiorstw przemysłu kolejowego.
Rozwój jest możliwy poprzez pobudzenie popytu wewnętrznego lub eksport. Popyt wewnętrzny obecnie jest stymulowany poprzez duży strumień funduszy unijnych.
Te wszystkie wyzwania były przedmiotem dyskusji w trakcie III Kongresu Rozwoju Transportu w Łodzi. Według wielu uczestników Kongresu można było usłyszeć głos, że była to właściwie pierwsza otwarta i poważna dyskusja o wizji i strategii rozwoju sytemu kolejowego w Polsce po roku 1989.
Stąd też praktycznym efektem tej debaty była inicjatywa utworzenia Forum na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju Luxtorpeda 2.0, która będzie wspierać stronę rządową w uszczegółowieniu Planu na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.
Czesław Warsewicz
fot.NaKolei.pl
Copyright "Wolna Droga"
[X]
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.