"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....

WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni.

 
Poniedziałek, 27 marca 2017 r.
Imieniny obchodzą: Lidia, Ernest, Jan
 
Technologia spawania laserowego 3D wkrótce we wrocławskim Bombardierze
[ 0000-00-00 ]
   Kiedy w maju 2001 roku kanadyjski Bombardier przejmował ówczesny Adtranz, z byłym Pafawagiem w grupie, mało kto byłby skłonny uwierzyć, że za lat paręnaście w miejscu, gdzie już w latach trzydziestych XIX wieku rozpoczęto produkcję taboru kolejowego, będzie zastosowana innowacyjna w skali świata metoda laserowego spawania w technologii 3D wielkich elementów składających się na pudła szybkich pociągów dla kolei DB.
Stanie się tak, jak mówi Dyrektor Działu Techniki wrocławskiego zakładu Bombardiera - Jarosław Kurpios, już w lipcu, po uruchomieniu nowej hali produkcyjnej, która w tej chwili jest wykańczana i to w niej będą zainstalowane supernowoczesne spawarki laserowe.
   Można więc z całym prawdopodobieństwem przyjąć, że wrocławski Bombardier już myśli o włączeniu piątego biegu, jako że ciągle przyspiesza z wdrażaniem nowych technologii w dziedzinach, w których się specjalizuje.
Już dziś pracują tu roboty spawalnicze, a roboty do spawania laserowego są właśnie instalowane. Nie oznacza to jednak, że robotyzacja powoduje ograniczenia zatrudnienia. Wręcz przeciwnie - od kilku lat rośnie zatrudnienie we wrocławskim zakładzie Bombardiera, a po uruchomieniu nowej hali o powierzchni ok 20 tys. m. kw., której koszt wyceniany jest na ok. 200 mln złotych, utworzonych zostanie kolejnych 100 nowych miejsc pracy.
   Od wielu lat wrocławski Bombardier specjalizuje się w produkcji nadwozi do prawie wszystkich typów lokomotyw z rodziny TRAXX, które jeżdżą w całej Europie, a także w Ameryce Północnej - USA i Kanadzie oraz do lokomotyw z serii E464.
Obecnie w Polsce eksploatowanych jest ponad 50 lokomotyw Bombardiera, głównie w ruchu towarowym. W barwach „Kolei Mazowieckich” lokomotywy TRAXX obsługują nowoczesne wagony piętrowe „push-pull”.
W halach wrocławskiego Bombardiera powstają też ramy wózków dla szeregu typów pojazdów szynowych, w tym dla pociągów dużych prędkości, a także – co jest nowością – nadwozia pociągów pasażerskich dla kolei podmiejskiej S-Bahn w Hamburgu. Ich finalny montaż odbywa się w zakładzie Bombardiera w Hennigsdorfie w Niemczech.
Dyrektor Kurpios uściśla: - Wrocławski zakład Bombardier Transportation produkuje ramy wózków dla pociągów dużych i wielkich prędkości, zespołów trakcyjnych ruchu regionalnego, tramwajów i wagonów metra. Większość ram trafia do naszego zakładu w Siegen, który specjalizuje się w produkcji wózków. Niedawno zakończyliśmy produkcję ram wózków dla projektu ZEFIRO 350. Są to pojazdy wielkich prędkości dla włoskiego przewoźnika Trenitalia.
   Bombardier Transportation zatrudnia w czterech polskich zakładach ponad 1.500 pracowników, z czego około 700 we Wrocławiu - głównie spawaczy, lakierników i ślusarzy.
Na terenie zakładu funkcjonuje Szkoła Spawania, która szkoli zarówno pracowników, jak i ludzi z zewnątrz, i ma uprawnienia do wydawania odpowiednich certyfikatów.
   Kiedy pytam, skąd zakład weźmie spawaczy do spawania laserowego, dyrektor Kurpios odpowiada:
- Podjęliśmy próby poszukiwania pracowników, którzy już mieli do czynienia ze spawaniem laserowym i w tym przypadku pomogła nam Politechnika Wrocławska, która realizuje pewne programy ze spawania laserowego. Z drugiej zaś strony przygotowaliśmy bardzo bogaty program szkoleń, według którego pracownicy, operatorzy, technolodzy i programiści przechodzą szkolenia z obsługi sprzętu u naszych dostawców. Warto zaznaczyć, że te szkolenia trwają około pół roku.
Dodatkowo również w Zakładzie Bombardiera w Görlitz, od którego transferujemy technologię spawania laserowego, prowadzone jest technologiczne szkolenie naszych pracowników bezpośrednio na produkcji.
Jest to jeden z najbogatszych pakietów szkoleń, jakie realizujemy. Projekt spawania laserowego 3D jest nowy nie tylko na skalę europejską, ale i światową, co sprawia, że dostęp do wykwalifikowanych w tej dziedzinie specjalistów nie jest łatwy.
W połowie bieżącego roku w nowej hali rozpoczniemy produkcję nadwozi pociągów dużych prędkości serii ICE 4, czwartej już generacji legendarnego pociągu ICE kolei DB. Następnie nadwozia będą transportowane do zakładów w Niemczech na montaż finalny i przekazywane kolejom niemieckim DB.

   Bombardier Transportation Polska, czyli dawny wrocławski Pafawag, dołącza więc do elitarnego klubu fabryk uczestniczących w produkcji najbardziej wyrafinowanych technicznie pociągów europejskich.
ICE4, który poruszać się będzie z prędkością 250 km/h, to flagowy pociąg niemieckich kolei DB. Uczestnictwo w tym projekcie jest potwierdzeniem najwyższej jakości produktów opuszczających wrocławski zakład Bombardiera i zarazem wielki sukces zespołu wrocławskiej fabryki.
Po raz pierwszy w historii polska fabryka uczestniczy w tak szerokim zakresie w tego typu projekcie. Bombardier uczestniczy w projekcie, w ramach którego dostarczonych zostanie około 300 pociągów dużych prędkości dla DB, co daje ponad 2.000 wagonów.
   Jedną z pozytywnych cech, której nie można pominąć i nie zauważyć chodząc po halach produkcyjnych, to rzucająca się w oczy dbałość o bezpieczeństwo i higienę pracy.
Wejście do wszystkich hal jest dopuszczalne tylko w specjalnym obuwiu, kasku na głowie, okularach z ciemnymi szkłami i zatyczkami w uszach.
W każdej hali wytyczone są wewnętrzne ciągi komunikacyjne oddzielone od stanowisk roboczych, które również są od siebie odgrodzone.
   Przypomnijmy: Wrocławska fabryka należy do kanadyjskiego koncernu Bombardier Transportation, który jest światowym liderem w technologii kolejowej, którego produkty i usługi dostarczane są do krajów na całym świecie.
Bombardier jest też największym inwestorem międzynarodowym w branży transportu szynowego w Polsce. W Polsce ma swoje zakłady w Katowicach, Łodzi, Warszawie i Wrocławiu.
Zakres jego działalności obejmuje produkcję nadwozi lokomotyw oraz pociągów pasażerskich, ram wózków dla pociągów wielkich prędkości, zespołów trakcyjnych ruchu regionalnego, tramwajów i wagonów metra, a także projektowanie i produkcję systemów sterowania i kierowania ruchem kolejowym.
Świadczy również usługi serwisu i utrzymania pojazdów szynowych, a także urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Między innymi Lokalne Centrum Sterowania Wrocław Popowice, o czym pisałem w poprzednim numerze, zostało wyposażone w komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym typu EBI Lock 950 produkcji Bombardiera.
Niezależnie od tego, jadąc pociągiem z okien wagonu widać, szczególnie przy przejazdach kolejowych, szafy sterownicze i zasilające z logo Bombardiera, co jedynie świadczy o tym, że z firmą obcujemy coraz częściej i niemal na co dzień.
Zygmunt Sobolewski
Copyright "Wolna Droga"
[X]
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.