"SEMAFOR": podjęliśmy próbę przekazywania na łamach "Semafora" informacji i wiadomości, które mamy nadzieję zainteresują naszych czytelników; informacji których nie znajdziecie na łamach oficjalnych dzienników....

WOLNA DROGA: Choć poszukiwanie prostych rozwiązań jest osadzone głęboko w podświadomości, a nieskomplikowany obraz rzeczywistości jest wygodny, nie zmusza do choćby chwilowej zadumy, do uświadomienia prawdy o traconym wpływie na własne losy, na otaczający świat - od poszukiwania prawdy nikt nas nie zwolni.

 
Poniedziałek, 29 maja 2017 r.
Imieniny obchodzą: Magdalena, Teodozja, Maria
 
Informacje i wiadomości z kolejowej (i nie tylko) „Solidarności”
[ 0000-00-00 ]
„Solidarność” u Ministra
1 lipca 2015 r. w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju odbyło się spotkanie przedstawicieli Sekcji Krajowej Kolejarzy NSZZ „Solidarność” z podsekretarzem stanu Sławomirem Żałobką.
Spotkanie było próbą reaktywowania dialogu społecznego pomiędzy związkiem a ministerstwem, którego w ostatnich miesiącach praktycznie nie ma. Każdy z przedstawicieli związku zabierając głos mówił o najważniejszych problemach występujących w poszczególnych spółkach kolejowych.
W nawiązaniu do petycji z pikiety przed siedzibą PKP SA, adresowanej do kolejowych decydentów, krytycznie zostały ocenione zmiany zachodzące na kolei, wdrażanie destrukcyjnych metod zarządzania, które być może sprawdzają się w bankach, ale nie na kolei, zarządzanie pionowe, które na przykładzie PKP CARGO SA powoduje chaos kompetencyjny, utratę klientów i zwolnienia pracowników, z naruszeniem prawa i Paktu Gwarancji Pracowniczych.
Krytyce została poddana zmiana polityki Zarządów spółek Grupy PKP w zakresie zarządzania nieruchomościami, polegająca na przygotowywaniu do sprzedaży nieruchomości usytuowanych w centrach dużych miast, na których można zarobić najwięcej. Taka polityka kreowana jest przez PKP SA i przejmowana przez inne spółki (np. sprzedaż przez PKP SA siedziby spółki PKP Energetyka SA na ul. Hożej w Warszawie). Powoduje to wyprzedawanie majątku kolejowego, likwidację miejsc pracy, skazywanie spółek na kosztowny najem powierzchni biurowej. Podkreślono, że każdą nieruchomość można sprzedać tylko raz, poprawiając jednorazowo wynik finansowy spółki. Poruszono niejasną działalność spółki deweloperskiej XCity, powołanej przez PKP SA.
Jednym z omawianych tematów było utrudnianie działalności związkowej w PKP SA i nieuznawanie sporu zbiorowego w tej spółce. Poruszono również sytuację Przedsiębiorstwa Napraw Infrastruktury, które jest obecnie w likwidacji, ukazując tę prywatyzację jako przykład zagrożeń płynących z prywatyzacji spółek kolejowych.
W trakcie spotkania nie zabrakło sprawy „Przewozów Regionalnych”, restrukturyzacji i oddłużenia spółki, działalności spółek samorządowych powołanych przez marszałków i przyszłości przewozów regionalnych w naszym kraju.
W trakcie trwającego kilka godzin spotkania minister Żałobka skrupulatnie notował przedstawiane przez związkowców tematy. Zapisał kilka stron. Jakie będą tego efekty? Czas to zweryfikuje. (oprac. H. Sikora)

Henryk Grymel gościem Poranka Radia WNET
Henryk Grymel był gościem Poranka w Radiu WNET. Rozmawiał m.in. o trudnej sytuacji w PKP CARGO SA, zwolnieniach pracowników, ogromnych pensjach zarządów spółek kolejowych.
- CARGO kupiło czeskiego przewoźnika za 450 mln, jednocześnie likwidując 4,5 tys. miejsc pracy. Jako pracownicy przewidujemy, że przy takiej polityce zarządzania CARGO za 2 lata upadnie, a reszta pracowników pozostanie bez pracy - w Poranku WNET o sytuacji w Spółce mówił Henryk Grymel.
- W CARGO dzieje się bardzo źle, mimo, że w mediach doniesienia o CARGO są wspaniałe - CARGO się rozwija, CARGO zdobywa rynki, ale to nieprawda - informuje Henryk Grymel. - Przez ostatnie 3 lata CARGO przynosiło dochody bardzo wysokie, rzędu 200-300 mln netto. Weszło na giełdę, ale u nas całe zyski z giełdy, inaczej niż dzieje się to normalnie, idą na dywidendy, a nie na rozwój i inwestycje.
Zdaniem Henryka Grymela prezesi zarządzający w spółce są typowym przykładem rządów „platformerskich”. - Przychodzą na 2-3 lata, wyciągają zyski, pokazują słupki świadczące o rozwoju firmy i dobrych wynikach, po czym odchodzą do innych spółek, a pracownicy pozostają w fatalnej sytuacji spółki.
Jak twierdzi Henryk Grymel prezesi CARGO omijają ustawę kominową w taki sposób, że nie będąc de facto pracownikami CARGO, zakładają jednoosobowe firmy i pozostają na kontraktach. Dzięki temu zarabiają 40-50 tys. miesięcznie plus 50% rocznego wynagrodzenia premii.

Strajk w „Przewozach Regionalnych” odwołany
Związki zawodowe działające w „Przewozach Regionalnych” zawarły porozumienie z władzami firmy w sprawie wdrażania planu restrukturyzacji spółki. Zapowiedziany na 29 czerwca ogólnopolski strajk został odwołany. Porozumienie daje gwarancje funkcjonowania firmy przez najbliższych pięć lat i zabezpiecza interesy pracowników spółki, uważają związkowcy.
- Oczekiwania związków zawodowych zostały spełnione - powiedział Henryk Grymel, przewodniczący Sekcji Krajowej Kolejarzy NSZZ „Solidarność”. Porozumienie gwarantuje niezwłoczne zawarcie Paktu Gwarancji Pracowniczych dla pracowników PR, gdy tylko Komisja Europejska zaakceptuje projekt restrukturyzacji spółki. „Nie chcemy, aby za wypaczenia systemu przewozów pasażerskich odpowiadali pasażerowie. Oni są dla nas najważniejsi” - napisali przedstawiciele komitetu strajkowego w oświadczeniu.
Agencja Rozwoju Przemysłu zobowiązała się do respektowania postanowień obowiązującego w spółce zakładowego układu zbiorowego pracy oraz wszystkich porozumień zawartych między spółką i związkami zawodowymi w niej działającymi. - Obawialiśmy się, że po przejęciu „Przewozów Regionalnych” przez Agencję Rozwoju Przemysłu układ zostanie wypowiedziany i po pół roku przestanie obowiązywać - tłumaczy Grymel.
Marszałkowie 13 regionów zaakceptowali plan restrukturyzacji spółki. Marszałkowie 12 województw (kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, świętokrzyskiego, opolskiego, pomorskiego, lubuskiego, wielkopolskiego, podlaskiego, podkarpackiego, małopolskiego, warmińsko-mazurskiego oraz łódzkiego) podpisali tzw. umowy PSC (Public Service Contract). Z kolei PR przekazały, że dodatkowo marszałek województwa śląskiego zadeklarował podpisanie PSC w piątek. Podpisanie umów na czas dłuższy niż rok - dwa było niezbędną częścią planu restrukturyzacji.

Pendolino – nieopłacalna ekskluzywność?
Jak wynika z ostatniego raportu NaKolei.pl, pociągi Pendolino, wbrew zapowiedziom, nie okazały się wcale komercyjnym sukcesem. Przewożą one o wiele mniej pasażerów, niż zakładano, a tak niewielkie ich wypełnienie nie gwarantuje opłacalności projektu.
Niedawno minęło sześć miesięcy od wprowadzenia przez spółkę PKP Intercity pociągów Pendolino do eksploatacji. 19 maja br. władze kolejowej spółki poinformowały, że po pięciu miesiącach od wyruszenia składów na tory z usług przewoźnika w ramach marki Express Intercity Premium (EIP) skorzystało milion pasażerów.
Redakcja portalu NaKolei.pl postanowiła zweryfikować uzyskane nieoficjalne dane dotyczące frekwencji w pociągach EIP z pierwszego tygodnia funkcjonowania, czyli z grudnia 2014 r., a także skonfrontować je z oficjalnymi medialnymi doniesieniami i oświadczeniami, które w ostatnich miesiącach mogliśmy obserwować w prasie i telewizji – a wszystkie one wskazywały na ogromny sukces frekwencyjny nowego typu pociągów.

„Solidarność” i PiS jednym głosem o referendum

Prawo i Sprawiedliwość wspólnie z „Solidarnością” złożą do prezydenta Komorowskiego wniosek o rozszerzenie planowanego na wrzesień referendum o 3 dodatkowe pytania. - Jako szef obywatelskiego komitetu referendalnego jestem bardzo na tak - powiedział Piotr Duda po spotkaniu z Beatą Szydło, podczas wspólnej konferencji prasowej w Gdańsku. - Mam nadzieję, że prezydent Komorowski pod koniec swojej kadencji zrobi wreszcie to, co powinien był zrobić 3 lata temu.
Beata Szydło, wiceprezes PiS, zapowiedziała, że dokument trafi do Prezydenta RP 1 lipca. Dodane pytania dotyczą wieku emerytalnego, obowiązku szkolnego sześciolatków oraz prywatyzacji Lasów Państwowych. - Te inicjatywy referendalne były podjęte przez obywateli i zostały odrzucone przez obecnie rządzący w Polsce układ - tłumaczyła Szydło. Wyjaśniła, że skoro miliony podpisów zostały wyrzucone do kosza, a referendum i tak jest organizowane, to prezydent może poszerzyć zakres pytań. Podziękowała Piotrowi Dudzie za spotkanie i poinformowała, że wspólnie podpisany wniosek referendalny zostanie złożony na ręce prezydenta Komorowskiego.
Wiceprezes PiS podkreśliła, że zaproponowane przez prezydenta referendum będzie kosztowało ok. 100 mln zł. - Dlatego proponujemy, żeby za jednym razem zapytać o inne bardzo ważne dla Polaków kwestie - wyjaśniła.
- To dla mnie ważne spotkanie, bo od 2012 roku toczymy batalię o niepodwyższanie wieku emerytalnego - mówił Piotr Duda. Przypominał, że pod wnioskiem „Solidarności” o przeprowadzenie referendum w sprawie wieku emerytalnego podpisało się 3,5 mln obywateli. Ponieważ Sejm odrzucił wniosek, Duda zwrócił się do prezydenta Komorowskiego z prośbą o przeprowadzenie głosowania, ale ten nie chciał rozmawiać i podpisał ustawę przygotowaną przez rząd PO-PSL, ponieważ był „prezydentem partyjnym”. - Dlatego umowa programowa podpisana jeszcze z kandydatem na prezydenta Andrzejem Dudą była dla nas tak ważna - mówił szef Związku.
- Najlepszą formą dialogu ze społeczeństwem jest referendum - podkreślał Piotr Duda. - Nie ma lepszego porozumienia z obywatelami. Tym bardziej, że ta akurat sprawa dotyczy 16 mln Polaków ubezpieczonych w naszym kraju.

STANOWISKO Nr 4/2015
Rady Sekcji Krajowej Kolejarzy NSZZ „Solidarność”
ws. dyskryminacji gazety „Wolna Droga”

Rada Sekcji Krajowej Kolejarzy NSZZ „Solidarność” protestuje przeciwko działaniom zarządów spółek Grupy PKP, a przede wszystkim spółki PKP SA, która dyskryminuje i utrudnia działalność NSZZ „Solidarność”.
Wielokrotnie podnosiliśmy w naszych wystąpieniach ten problem, co pozostało bez echa ze strony zarządów spółek kolejowych.
Ostatnim przykładem bezpardonowego ataku na NSZZ „Solidarność” jest uderzenie w dwutygodnik Sekcji Krajowej Kolejarzy „Wolna Droga”. Działania takie mają na celu wpływanie na treści zamieszczane na łamach tej gazety, która często krytykuje różne negatywne postawy i zjawiska występujące w kolejowych spółkach. To próba cenzurowania treści i zamknięcia gazety spełniającej ważną rolę w przekazywaniu informacji do załóg kolejowych.
Jesteśmy oburzeni takimi działaniami i żądamy zaprzestania wszelkich utrudnień w działalności związkowej, poszanowania prawa do wolności słowa i publikacji oraz unormowania relacji pomiędzy „Wolną Drogą” a pracodawcami kolejowymi według sprawdzonej wieloletniej praktyki.

Przewodniczący
Rady Sekcji Krajowej Kolejarzy
NSZZ „Solidarność”
Henryk Grymel

(Ze stron internetowych NSZZ „Solidarność” i Sejmu RP zebrał „aw”)
Copyright "Wolna Droga"
[X]
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.