Portal dwutygodnika
[wpseo_breadcrumb]

Poza koleją

Pociągiem do Milicza i Krotoszyna. Lepsze podróże koleją na Dolnym Śląsku

Za 155 mln zł ze środków budżetowych PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przygotowały ok. 40 km linii od Grabowna Wielkiego przez Milicz w stronę Krotoszyna. W marcu będą wygodne podróże i sprawny przewóz ładunków. Inwestycje z Krajowego Programu Kolejowego zwiększają rolę kolei w województwie dolnośląskim. Przebudowywane są stacje i przystanki. Prowadzona jest elektryfikacja oraz odbudowa linii.

Główny efekt prac na trasie Grabowno Wielkie – Krotoszyn, to sprawna jazda pociągów, czyli dogodne podróże pasażerskie i przewóz ładunków z prędkością 80-120 km/h. Pojedzie więcej pociągów, gdyż zwiększono przepustowość i podniesiony został poziom bezpieczeństwa ruchu. Inwestycja poprawia możliwości transportu towarów koleją m.in. między Dolnym Śląskiem a Wielkopolską. Dobry stan tej linii, to m.in. ograniczanie ładunków na drogach i odciążenie innych tras kolejowych, przeznaczonych głównie dla ruchu pasażerskiego. 

Pociągiem szybciej pojedziemy z Wrocławia do Krotoszyna

11 marca linia została otwarta dla ruchu towarowego. 25 marca planowane są pociągi pasażerskie. Składy z Wrocławia Głównego dojadą do Krotoszyna w ok. 1h 50 min, do Milicza w półtorej godziny. Na stacjach i przystankach Grabowno Wielkie, Bukowice Trzebnickie, Krośnice, Milicz, Wierzchowice, Rakoniewice Milickie, Cieszków przebudowane zostały perony. Są wyposażone w wiaty, tablice informacyjne oraz oświetlenie, a także przystosowane do obsługi podróżnych z ograniczonymi możliwościami poruszania się.

Przystanek Bukowice Trzebnickie został przebudowany i zapewnia sprawne i bezpieczne wymijanie się pociągów. Takie rozwiązanie zwiększa przepustowość linii – może przejeżdżać większa liczba pociągów. 

Towary z Dolnego Śląska sprawniej pojadą po torach

Na 40 km trasie Grabowno Wielkie – granica woj. dolnośląskiego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wykonały kompleksową wymianę sieci trakcyjnej. Są nowe konstrukcje i słupy.

Wyremontowane wiadukty i przepusty pozwolą na prowadzenie ciężkich składów pociągów towarowych o nacisku do 221 kN/oś. Jest to istotne, gdyż linia Grabowno Wielkie – granica woj. dolnośląskiego, to odcinek trasy przeznaczonej do przewozów dużych, ponadnormatywnych ładunków z Wrocławia na północ kraju.

Modernizacja urządzeń sterowania ruchem kolejowym w Grabownie Wielkim umożliwi prowadzenie ruchu pociągów i zabezpieczenie trasy na odcinku Grabowno Wielkie – Milicz.

Podniesiony został poziom bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych. 19 przejazdów ma nową nawierzchnię drogową i nowe oświetlenie. Na 12 przejazdach są zamontowane nowe urządzenia zabezpieczające i kamery. Usprawnienie i podniesienie poziomu bezpieczeństwa ruchu zapewnią również przebudowane urządzenia przewodowej i radiowej łączności kolejowej.

Inwestycje z Krajowego Programu Kolejowego zwieszają rolę kolei na Dolnym Śląsku

Inwestycje obejmują około 300 km linii i 48 stacji i przystanków. Największą inwestycją w województwie dolnośląskim jest modernizacja trasy Legnica – Lubin Rudna Gwizdanów za blisko 200 mln zł. Już w czerwcu do Lubina dojedziemy pociągami. Następnie będzie zapewnione połączenie do Rudnej Gwizdanów i Głogowa. Z myślą o wygodzie pasażerów przebudowano 7 stacji i przystanków. Projekt współfinansowany z POIiŚ.

Elektryfikacja linii E30 na odcinku Węgliniec – Zgorzelec za 70 mln zł zwiększy możliwości przejazdu pociągów dalekobieżnych i regionalnych. Skróci się czas podróży dzięki wyeliminowaniu konieczności zmiany lokomotyw elektrycznych na spalinowe. Projekt z CEF.

Trasa z Wrocławia do Jeleniej Góry (274) dzięki milionom złotych staje się coraz bardziej atrakcyjna. Kolej wygrywa z samochodami. Sprzyjają temu komfortowe stacje i przystanki. Na przebudowę i budowę trzech, Świebodzice, Wałbrzych Szczawienko, Wałbrzych Śródmieście, PLK przeznaczyły 77 mln zł.

Pasażerowie m.in. po nowych peronach w Jeleniej Górze, Marciszowie, Orzeszkowie mogą liczyć na kolejne. Zmieni się Legnica, Lubin, Kłodzko Miasto. Tylko w obszarze Wrocławia i jego aglomeracji przebudowa i budowa obejmuje Wrocław Muchobór, Mokronos Górny, Iwiny Mokronos, Wrocław Główny peron 6.

Z RPO bezkonkurencyjne podróże koleją z Wrocławia do Jelcza Miłoszyc zapewni rozpoczęta już przebudowa trasy i przystanków za 75 mln zł. Już rozpoczęły się prace na przystankach w aglomeracji jeleniogórskiej. Nowe możliwości podróży stworzy mieszkańcom Dolnego Śląska również odbudowa trasy z Wrocławia do Jedliny Zdroju przez Świdnicę. Prace rozpoczęły się na odcinku Świdnica – Jedlina Zdrój. Tylko na przebudowę dolnośląskich stacji wykorzystanych będzie ponad ćwierć miliarda zł.

Ważnym projektem jest zapewnienie dobrego przejazdu pociągom towarowym. Dzięki bieżącym oraz planowanym pracom za blisko 400 mln zł z Dolnego Śląska kamień sprawnie jedzie po torach. Nowe tory są m.in. na stacji Kłodzko Gł. oraz na trasie Wrocław – Wałbrzych.

Poziom bezpieczeństwa zwiększa modernizacja przejazdów kolejowo-drogowych. Tylko projekt przejazdowy, współfinansowany ze środków unijnych, na Dolnym Śląsku objął 21 skrzyżowań za 26 mln zł.

(PKP PLK)

Kategoria:
Kroto01