Portal dwutygodnika
Strona główna Archiwum Bombardier i Akiem w natarciu

Archiwum

Bombardier i Akiem w natarciu

Staraniem dyrekcji wrocławskiej fabryki w dniu 20 lutego br. odbyło się spotkanie, podczas którego liczni przedstawiciele mediów zostali poinformowani o nowych przedsięwzięciach i nowych produktach zakładu Bombardiera we Wrocławiu, przez przedstawicieli fabryki: dyrektora naczelnego fabryki we Wrocławiu – Ireneusza Kreta, szefa Globalnego Ekosystemu Freight Corridors w Bombardier Transportation – Petera Ammanna.

O obecności Bombardiera w Polsce mówił również Sławomir Nalewajka – Szef Ekosystemu Polska w Bombardier Transportation i zarazem Prezes Zarządu spółek z branży sterowania ruchem kolejowym Bombardier Transportation Polska.

Następnie, jako że Bombardier od dłuższego czasu współpracuje z firmą leasingową Akiem, przemówienie wygłosił Fabien Rochefort – Prezes Zarządu Akiem, zaś Anna Puchałowicz – Menadżer ds. Kluczowych Klientów, Europa Centralna, przedstawiła audiowizualną prezentację Grupy Akiem.

Podczas spotkania obaj partnerzy – Bombardier Transportation i Akiem, firma zajmująca się leasingiem taboru kolejowego – poinformowały o wprowadzeniu na polski rynek nowej, innowacyjnej lokomotywy BOMBARDIER TRAXX DC3.

Nadwozia nowych lokomotyw zostaną wyprodukowane w fabryce Bombardier Transportation Polska we Wrocławiu.

Przedstawicieli mediów poinformowano również, że w listopadzie 2018 roku firma Akiem zamówiła 20 takich lokomotyw w ramach umów na dostawę łącznie 33 lokomotyw TRAXX AC, DC i MS. Dostawy 33 lokomotyw zaplanowano na lata 2019-2021.

Fabien Rochefort, prezes Akiem, powiedział: – Jesteśmy dumni, że od ponad pięciu lat świadczymy usługi na rzecz dużej liczby polskich operatorów, obsługujących ruch krajowy i międzynarodowy. Zdecydowaliśmy się na dalsze zaangażowanie na rzecz rozwoju i podnoszenia efektywności transportu kolejowego w Polsce oraz w Europie Środkowej poprzez zainwestowanie w około 30 nowych lokomotyw przeznaczonych do eksploatacji na polskiej sieci kolejowej i w ruchu transgranicznym. Do 2020 roku nasza flota będzie liczyć nie mniej niż 180 lokomotyw TRAXX, z czego 55 lokomotyw będzie eksploatowanych w Polsce. W lutym bieżącego roku otwarliśmy biuro w Warszawie, mające na celu wspieranie rozwoju zarówno Akiem, jak i mgw Service w tym regionie i cieszymy się, że będziemy mogli korzystać w nowych umiejętności i wiedzy, aby jeszcze lepiej obsługiwać naszych klientów.

Natomiast Anna Puchałowicz, dyrektor w Akiem, odpowiedzialna za rozwój rynku Europy Centralnej i Wschodniej, powiedziała, że …polski rynek kolejowy rozwija się bardzo dynamicznie. W Polsce obserwujemy dynamiczny rozwój ekonomiczny. Flota lokomotyw w Polsce będzie musiały być w najbliższym czasie sukcesywnie wymieniana, do tego mamy inwestycje w infrastrukturę kolejową do końca 2021 r. Akiem będzie mogła zaoferować krajom Europy Centralnej, a w szczególności Polsce, flotę składającą się z 61 lokomotyw.

Natomiast Peter Ammann, szef Globalnego Ekosystemu Freight Corridors w Bombardier Transportation, powiedział: – Projekt ten po raz kolejny pokazuje, że nieustannie wspieramy polską gospodarkę, produkując w kraju nadwozia lokomotyw przeznaczonych na rynek polski, a także pojazdów eksportowanych niemal na cały świat. Do chwili obecnej zbudowaliśmy ponad 2.400 takich nadwozi. Wszystkie pudła do naszych lokomotyw europejskich i północnoamerykańskich zostały wyprodukowane w zakładzie Bombardier we Wrocławiu. Ostatni kontrakt z naszym wieloletnim partnerem Akiem pozwolił rozszerzyć zasięg naszej innowacyjnej i najbardziej zaawansowanej w Europie lokomotywy TRAXX DC3 na Polskę, gdzie z wysoką niezawodnością eksploatowane były lokomotywy TRAXX poprzedniej generacji.

Bombardier i Akiem, mówili przedstawiciele obu firm, oferują swoje doświadczenie w sektorze kolejowym, zapewniając przewoźnikom w Polsce szeroką gamę produktów, systemów sterowania ruchem kolejowym i usług.

Bombardier posiada w Polsce cztery zakłady produkcyjne i inżynieryjne oraz dwie placówki serwisowe, w których łącznie pracuje prawie 2.800 pracowników. Z kolei Akiem otworzył nowe biuro w Warszawie i zbudował silną sieć lokalnych partnerów. Operatorom lokomotyw TRAXX oferowane są obsługiwane przez polskie zespoły usługi obejmujące zarządzanie częściami zamiennymi, usługi utrzymania oraz infolinię serwisową.

Dzięki nowej generacji lokomotyw, Bombardier oferuje najnowocześniejszą i najbardziej wszechstronną gamę lokomotyw czteroosiowych z napędem elektrycznym. Trzy typy pojazdów TRAXX AC3, TRAXX MS3 i TRAXX DC3 zaspokajają główne potrzeby w zakresie transportu we wszystkich czterech systemach sieci trakcyjnych w Europie oraz oferują opcjonalną funkcję „Last Mile”, dodatkowy silnik spalinowy umożliwiający lokomotywom poruszanie się po odcinkach niezelektryfikowanych. Nowe pojazdy zostały stworzone w oparciu o udaną platformę lokomotyw TRAXX.

Na koniec spotkania jego uczestnicy, zaopatrzeni w kamizelki ostrzegawcze, kaski ochronne, buty, okulary i zatyczki do uszu, pod czujnym okiem kierownika działu marketingu lokomotyw w Bambardierze, Adriana Kurza, zwiedzili linię produkcyjną pudeł do pociągów metra w Hamburgu i pudeł do nowych lokomotyw TRAXX trzeciej generacji oraz stanowisko spawarki laserowej, która spawa elementy w systemie 3D.

Muszę przyznać, że zawsze, kiedy mam okazję oglądać proces produkcyjny przebiegający na tych liniach produkcyjnych, jestem pod wrażeniem precyzji, z jaką wykonywane są prace na tak dużych produktach Bombardiera, a także dbałością firmy o higienę i bezpieczeństwo pracy na poszczególnych stanowiskach roboczych.

 

Przypomnijmy…

Bombardier Transportation – przedsiębiorstwo założone w roku 1942 przez Josepha-Armanda Bombardiera, należące do kanadyjskiego koncernu Bombardier, specjalizujące się w produkcji samolotów, elektrycznych zespołów trakcyjnychlokomotywwagonów kolejowychtramwajów i pojazdów metra, ale również urządzeń sterowania ruchem kolejowym  i transportu miejskiego. Filie transportowe przedsiębiorstwa są zlokalizowane w 39 państwach.

20 lutego 2019 roku miała miejsce premiera najnowocześniejszej w branży, czteroosiowej lokomotywy zasilanej prądem stałym przeznaczonej na rynek Polski w zakładzie Bombardier we Wrocławiu, który zatrudnia około 700 pracowników

Dzięki nowej generacji lokomotyw, Bombardier oferuje najnowocześniejszą i najbardziej wszechstronną gamę lokomotyw czteroosiowych z napędem elektrycznym. Nowe pojazdy zostały stworzone w oparciu o udaną platformę lokomotyw TRAXX, które są z powodzeniem produkowane od 18 lat. Ponad 2.000 lokomotyw TRAXX jest obecnie eksploatowanych w Europie.

Centrala Bombardier Transportation mieści się w Niemczech, w Berlinie. Firma zatrudnia około 39.850 pracowników, a jej wyroby i usługi znalazły odbiorców w 60 krajach. Bombardier, zatrudniając ponad 69.500 pracowników w czterech segmentach działalności, jest światowym liderem w branży transportowej.

Wrocławski Zakład Bombardiera mieści się w dawnym PAFAWAGu. Wcześniej, bo od roku 1833 działała tu fabryka należąca do grona najstarszych producentów taboru szynowego w Europie, a od roku 1839 działała fabryka Budowy Wagonów Linke-Hofman Werke.

W roku 1945 produkcję taboru rozpoczął PAFAWAG, a w roku 2001 Adtranz-Pafawag został przyjęty przez BOMBARDIERA.

Grupa Akiem jest znaczącym graczem na rynku leasingu lokomotyw i usług pokrewnych w Europie. Korzysta z sieci zakładów serwisowych swojej spółki zależnej, mgw Service, która specjalizuje się w utrzymaniu taboru kolejowego.

Będąc posiadaczem floty 440 lokomotyw i obsługując około 50 klientów, którzy prowadzą działalność w zakresie transportu towarowego lub pasażerskiego w większości krajów europejskich, Grupa Akiem generuje przychody w wysokości 140 mln euro. Prawie 150 pracowników we Francji, Niemczech, Szwecji, Włoszech i Polsce pracuje w działach leasingu i utrzymania Grupy Akiem, która należy do Transport et Logistique Partenaires i DWS.

Zygmunt Sobolewski

Kategoria: ,
bomba03 Wagon metra w Hamburgu