Portal dwutygodnika
Strona główna Archiwum Bezpieczeństwo na kolejowym poligonie

Archiwum

Bezpieczeństwo na kolejowym poligonie

Sprawniejsze podróże dzięki ograniczeniu liczby awarii sieci trakcyjnej i urządzeń przytorowych oraz poprawa ochrony przed porażeniem prądem elektrycznym – to planowane efekty rozpoczętych doświadczeń. W styczniu PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. uruchomiły na linii Rozprza – Radomsko (woj. łódzkie) poligon – odcinek linii do badania i testów ochrony przed wyładowaniami atmosferycznymi.

Poligon PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. uruchomiono w styczniu. Testy dotyczą układów ograniczników przepięć. To systemy, które mogą zwiększyć tzw. bezpieczeństwo elektrotechniczne, czyli ograniczyć np. negatywny wpływ wyładowań atmosferycznych na urządzenia kolejowe.

Przez dwa lata PLK będą monitorować awaryjność sieci trakcyjnej i urządzeń przytorowych na trasie Rozprza – Radomsko, to linia nr 1 z Warszawy do Częstochowy.

Testowane urządzenia, układy ograniczników przepięć, zostały zamontowane na słupach sieci trakcyjnej. Są zabudowane w trzech różnych konfiguracjach. Dzięki temu możliwa będzie ocena kilku różnych sposobów ochrony urządzeń kolejowych przed skokowymi wzrostami napięcia. Nagłe zmiany napięcia mogą powodować usterki, a to łączy się z dodatkowymi procedurami bezpieczeństwa i może wymagać zmian w kursowaniu pociągów, wydłużenia czasu przejazdu.

Na poligonie sprawdzona zostanie możliwość ograniczenia awaryjność sieci trakcyjnej i urządzeń przytorowych w porównaniu do sąsiednich odcinków linii, na których nie ma nowych urządzeń. Badania zaplanowano na dwa lata. Jeśli nowe rozwiązanie okaże się skuteczne, możliwe będzie zastosowanie na sieci kolejowej.

(PKP PLK)

Kategoria:
aktualności