Portal dwutygodnika
[wpseo_breadcrumb]

Poza koleją

Z prac Rady Nadzorczej PKP S.A.

Z prac Rady Nadzorczej PKP S.A.

 

Rada Nadzorcza PKP S.A. sprawuje stały nadzór nad działalnością Spółki. Jej prace odbywają się przede wszystkim na comiesięcznych zebraniach. Styczniowe (30.01.2020 r.) posiedzenie zdominowały sprawy bieżące.

Jednym z kluczowych punktów było ogłoszenie wyborów przedstawicieli pracowników PKP S.A. i spółek zależnych na VIII kadencję Rady. Jest to spowodowane kończącą się kadencją Zarządu i Rady Nadzorczej PKP S.A.(3 lata).

Powołana została Centralna Komisja Wyborcza składająca się z przedstawicieli PKP S.A. i spółek zależnych, której zadaniem jest zorganizowanie i przeprowadzenie wyborów. Przedstawiciele załogi mają zagwarantowane w Radzie 3 miejsca.

W procedurze wyborów obowiązuje dotychczasowy „Regulamin” przyjęty w 2018 r. Obecnie zgodnie z ustawą o zarządzaniu mieniem państwowym, kandydatów nie obowiązują żadne wymogi dotyczące wykształcenia czy zdanego egzaminu państwowego dla członków rad nadzorczych (jest to bardzo istotna zmiana w stosunku do zasad obowiązujących w minionych kadencjach).

Każdy kto się zgłosi może zostać kandydatem.Czynne prawo wyborcze mają pracownicy 10 spółek kolejowych (PKP S.A., PKP CARGO, CS Natura Tour, PKP LHS, Xcity, Kolejowe Zakłady Łączności, PKP Informatyka, PKP TELKOL, PKP Intercity, PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście) i tylko oni mogą podpisywać się na listach poparcia kandydata. Podpisów należy zebrać nie mniej niż 10% ogółu uprawnionych do głosowania (zatrudnionych w powyższych spółkach).

W następnej kolejności Rada zajmowała się wspólnym postępowaniem przetargowym na świadczenie usług utrzymania czystości na stacjach pasażerskich i w budynkach dworców kolejowych oraz peronach (infrastruktura służąca do obsługi podróżnych)prowadzonym przez PKP S.A. i PKP PLK S.A.

Od kilku lat wspólne działania tych dwóch spółek w tym obszarze sprawdzają się.Gwarantują utrzymaniejednolitych standardów jakościowych miejsc, wykorzystywanych przez podróżnych.Zamówienie ma obowiązywać przez okres 2 lat (od 1 lipca 2020 r. do 30 czerwca 2022 r.).

W poprzednich miesiącach w programie obrad Rady kilkukrotnie stawała sprawa wniosku Zarządu PKP S.A. o nabycie przez PKP S.A. od Spółki PKP Informatyka 100% udziałów Kolejowych Zakładów Łączności w Bydgoszczy (szerzej o tej sprawie pisałem w poprzednich miesiącach w relacjach z Rady). Wszystkiedokumenty wymagane przez Radę zostały przedstawione, co wpłynęło tym razem na pozytywne zaopiniowanie tego wniosku przez Radę.

PKP S.A. czyni starania wybrania firmy audytorskiej do przeprowadzenia badania sprawozdań finansowych sporządzonych przez PKP S.A. i spółki zależne od PKP S.A. na lata 2021-2025. Taki kierunek działań zyskał akceptację i jest wspierany przez Radę (Komitet audytu).

Zarząd PKP S.A. przedstawił comiesięczną informację na temat stanu realizacji inwestycji dworcowych. Są one realizowane głownie w formule „projektuj i buduj” i wymagają szerokiego zakresu przygotowań oraz ograniczenia ryzyk z tym związanych (np. brak zainteresowania wykonawców albo wyższe koszty robót niż zaplanowane w budżecie).

Inwestycje dworcowe finansowane są z różnych źródeł. Większość zadań (około 75%) finansowana jest z takich programów, jak: Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko, Regionalne Programy Operacyjne (będące w dyspozycji samorządów wojewódzkich), Program Operacyjny Polski Wschodniej, budżet państwa oraz środki PKP.

Z trwających obecnie robót budowlanych na dworcach można wspomnieć takie miejscowości, jak: Białystok, Świdnik, Skarżysko-Kamienna, Oświęcim, Kraśnik, Gdańsk i inne.

Program Inwestycji Dworcowych (PID) obejmuje ponad 150 dworców kolejowych, a jego wartość szacowana jest na około 1,5 mld złotych.Z informacji przekazanych przez Zarząd wynika pozytywny obraz ogromu i rozmachu prac w modernizacji dworców kolejowych.

W zdecydowanej większości są one realizowane zgodnie z przyjętymi harmonogramami, co pozwala sądzić, że zostaną one oddane terminowo do użytku.

Program (PID) przewiduje m.in. modernizację dworców kolejowych w ciągu wielu linii kolejowych, co często jest dopełnieniem kompleksowej modernizacji linii kolejowych realizowanych przez PKP PLK S.A.

Innym pozytywnym przykładem na współpracę z samorządami wojewódzkimi i finansowania modernizacji dworców kolejowych z Regionalnego Programu Operacyjnego jest choćby wspólne z samorządem realizowanie programu p.n. „Przebudowa i budowa dworców kolejowych Doliny Popradu” w Małopolsce,polegającego na modernizacji 12 dworców kolejowych.

Jego celem jest poprawa jakości obsługi podróżnych korzystających z usług kolejowych. Objęty projektem odcinek linii nr 96 jest czynną linią kolejową, na której odbywa się ruch pociągów pasażerskich i towarowych. Inwestycją będą objętedworce zlokalizowane w miejscowościach: Stary Sącz, Barcice, Rytro, Piwniczna Zdrój, Piwniczna, Zubrzyk (pierwszy etap), Wierchomla Wielka, Żegiestów, Żegiestów Zdrój, Młodów, Łomnica Zdrój, Milik (drugi etap).

Koszt wszystkich inwestycji, to ponad 60 mln zł, z czego ok. 80%, to fundusze pochodzące z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020. Resztę musi zabezpieczyć PKP S.A.

Dworce w miejscowościach Wierchomla Wielka, Żegiestów, Żegiestów-Zdrój są objęte ochroną konserwatorską i ich remont będzie musiał uwzględnić wymagania konserwatora i oczekiwania pasażerów. Natomiast budynki dworcowe w Młodowie, Miliku i Zubrzyku zostaną wyburzone ze względu na ich zły stan techniczny, zaś na ich miejscu powstaną nowe obiekty (tzw. dworce modułowe).

Wśród wielu innych spraw, którymi zajmowała się Rada Nadzorcza PKP S.A., były m.in.:

  • informacje o uchwałach przyjętych przez Zarząd PKP S.A.;
  • decyzje dotyczące bieżącego zarządzania nieruchomościami;
  • analiza wyników finansowych PKP S.A. i spółek zależnych (zwracając szczególną uwagę na trudną sytuację finansową spółki PKP TELKOL);
  • w wypowiedziach przedstawicieli pracowników zasygnalizowano również problemy:

–   Wydziału Poligrafii PKP S.A. (dawna Drukarnia Kolejowa w Krakowie);

–   sytuacja w PKP CARGO i list Sekcji Zawodowej NSZZ „Solidarność” Grupy PKP CARGO.

Henryk Sikora

(autor jest przedstawicielem pracowników PKP S.A. i spółek zależnych w Radzie Nadzorczej PKP S.A.)

Kategoria:
Rada05