Portal dwutygodnika
[wpseo_breadcrumb]

Poza koleją

Specjalistyczne pojazdy zwiększą bezpieczeństwo na torach

Specjalistyczne pojazdy zwiększą bezpieczeństwo na torach

 

Nowy pociąg ratownictwa technicznego oraz dwa pojazdyszynowo-drogowe – to sprzęt, który wzmocni działania kolejowegoratownictwa technicznego. Dzięki nowoczesnym pojazdom PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. będą mogły sprawniej interweniować w przypadku awarii i szybciej likwidować skutki zdarzeń na torach.

 

Bezpieczeństwo, to priorytet PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Zarządca infrastruktury prowadzi konsekwentne działania nie tylko modernizując linie kolejowe oraz montując nowe urządzenia i systemy, ale takżeinwestuje w nowe pojazdy dla kolejowego ratownictwa technicznego. Nowoczesny sprzęt to sprawne działania i szybsze przywracanie sprawnego ruchu kolejowego.

W 2019 roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. kupiły specjalistyczny pociąg ratownictwa technicznego (typ WM15A/PRT). Załoga pociągu- do 7 osób- może samodzielnielikwidować skutki zdarzeń oraz prowadzić akcje zabezpieczające związane m.in. z usuwaniem powalonych na tory drzew lub odśnieżaniem. Pojazd ma własny napędi rozwija prędkość do 80 km/h. Może zabrać do 20 ton ładunku. Wyposażony jest w żuraw do przenoszenia ładunków, agregat prądotwórczy oraz sprzęt do wkolejania. Pojazd może holować tabor o wadze do 50 ton z prędkością do 60 km/h. Posiada pomieszczenie socjalne oraz magazynowo-warsztatowe. Na jego wyposażeniu jest też specjalistyczny sprzęt m.in. spawarka i szlifierka. Wartość zakupu to ponad 4,7 mln. zł. Pociąg trafił do zespołu ratownictwa we Wrocławiu.

By zapewnić sprawność kolei jadą po torach i drogach

Od 2019 roku kolejowe ratownictwo techniczne na terenie województwa mazowieckiego i świętokrzyskiego dysponuje dodatkowo 2 pojazdamiszynowo-drogowymi typu UniRollerdo usuwania skutków mniejszych zdarzeń. Załoga samochodu zabiera ze sobą sprzęt ratowniczy. Ma możliwość jazdy zarówno po drogach, jak i torach normalnych oraz szerokich. Prędkość maksymalna pojazdów szynowo-drogowych wynosi na drodze 90 km/h, a na torach 50 km/h. Wartość zakupu toponad 2,2 mln zł, finansowanie ze środków PLK.

Od 2018 roku pojazdy wykorzystywane sątakże w województwach małopolskim, opolskim, pomorskim, kujawsko-pomorskim oraz zachodniopomorskim.

Łącznie z zakupionymi pojazdamikolejowe ratownictwo techniczne ma do dyspozycji 8 pociągów ratowniczych typu WM15A/PRT, a także 25 pojazdów szynowo-drogowych, z czego aż 17, to nowoczesne pojazdy typu UniRoller – wyposażone m.in. w platformy ładunkowe, hydrauliczne żurawie ładunkowe, mobilne warsztaty, sprzęt ratunkowy do wkolejania.

W tym roku PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.zyskają kolejnypociąg ratownictwa technicznego, który będzie działał na terenie województwa śląskiego.

Kolejowe Ratownictwo Techniczne

Zespoły specjalistyczne rozmieszczone są w 18 punktach na terenie całego kraju- w największych węzłach kolejowych (m.in. w Krakowie, Warszawie, Opolu, Tczewie i Bydgoszczy).Dzięki temu mogą niezwłocznie reagować w przypadku nieprzewidzianych i niebezpiecznych zdarzeń. Głównym zadaniemjestusuwanie skutków zdarzeń, które spowodowały zagrożenie lub przerwę w ruchu kolejowym oraz transport uszkodzonych pojazdów kolejowych.

(PKP PLK)

Kategoria:
pojazd01