Sekcja Zawodowa Infrastruktury Kolejowej NSZZ „Solidarność” (SZIK) w swojej aktywności zajmuje się również problemem braku wymaganych obsad w zespołach pracowniczych w PLK. Przykładem tego jest choćby nasze wystąpienie do Centrali Spółki w sprawie zatrudnienia w zespole utrzymania i konserwacji drogi kolejowej. Ważnym zagadnieniem jest funkcjonowanie zespołów szybkiego usuwania awarii drogi kolejowej w ISE i braków kadrowych w tym zespole.
Poniżej zamieszczamy pismo, które przesłaliśmy do PLK:
SZIK po przeprowadzeniu analizy zatrudnienia w zespole szybkiego usuwania awarii drogi kolejowej (pogotowia awaryjnego) wskazuje braki w obsadach kadry pracowniczej.
W zebranym materiale można dostrzec różnice w ilości pracowników zatrudnionych w zespołach szybkiego usuwania awarii drogi kolejowej pomiędzy zakładami, jak również pomiędzy sekcjami eksploatacji działającymi w obrębie jednej jednostki organizacyjnej.
Taka sytuacja w przypadku awarii np. pęknięcia szyny (zabudowy wstawki szynowej) powoduje brak możliwości natychmiastowej reakcji zespołu pogotowia awaryjnego z powodu „braku rąk” do wykonania takiej czynności.
Nadmienić należy, że zgodnie z przepisami bhp niezbędna ilość pracowników do wymiany wstawki torowej to 4 osoby (minimum).
Ponadto obowiązujące w PLK zapisy metodyki naliczania zatrudnienia określają jako minimalny stan zatrudnienia w ww. zespole (w porze dziennej) składający się z kierującego zespołem (toromistrz), plus pięciu pracowników (w tym maszynista).
Jednocześnie prowadzone przez Spółkę procesy polegające m.in. na ograniczeniu czasu pracy zwrotniczych, nastawniczych na posterunkach lub ich całkowita likwidacja powoduje w przypadkach awarii zwiększone opóźnienia w ruchu pociągów.
Naszym zdaniem zespoły szybkiego usuwania awarii w sekcjach eksploatacji są podstawowym narzędziem służącym do szybkiego – awaryjnego usuwania wszelkich usterek drogi kolejowej i mają kluczowy wpływ na nie pogarszanie parametrów eksploatacyjnych linii kolejowych.
Ich funkcjonowanie jest opisane w regulaminach organizacyjnych zakładów, dlatego też wnioskujemy o uzupełnienie składów osobowych w ww. zespołach działających w poszczególnych sekcjach eksploatacji.
A co na to Centrala PLK?
W odpowiedzi na pismo nr SZIK 63/08/2024 z dnia 21 sierpnia 2024 r. Biuro Spraw Pracowniczych uprzejmie informuje, iż plan zatrudnienia w utrzymaniu drogi kolejowej ustalony jest na podstawie zasad określonych w Strategii utrzymania w pionie drogowym na lata 2017-2029.
Zgodnie z założeniami ww. dokumentu, zarówno w przypadku całodobowego jak i jednozmianowego pogotowia awaryjnego, obsada zakłada 1 kierującego zespołem (toromistrz) i 5 pracowników.
Należy zwrócić uwagę, że zgodnie z § 3 ust. 4. Ramowego regulaminu organizacyjnego PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Zakładu Linii Kolejowych do zakresu zadań, obowiązków i uprawnień dyrektora zakładu należy m.in. organizowanie pracy zakładu linii oraz zapewnienie pracownikom bezpieczeństwa i higieny pracy, a także kształtowanie poziomu zatrudnienia i wynagrodzeń w zakładzie linii.
Jednocześnie Biuro Spraw Pracowniczych sygnalizuje, iż z uwagi na rozwiązanie, w ostatnim okresie, przez dużą liczbę pracowników umów o pracę w związku z nabyciem przez nich prawa do emerytury, niezbędnym jest uwzględnienie pewnej przestrzeni czasowej wymaganej przy sukcesywnym uzupełnianiu zatrudnienia.
Podsumowanie
Dzięki naszemu wystąpieniu w Centrali „odkryto”, że jest problem z brakiem obsad zespołów szybkiego usuwania awarii drogi kolejowej. W zespole tym są braki w zatrudnieniu, co przyznaje Centrala. Uznaje ona także, że obsada powinna wynosić łącznie 6 pracowników.
Z ankiet otrzymanych od przewodniczących zakładowych organizacji związkowych wynika, że nie w każdej sekcji eksploatacji jest takie zatrudnienie.
Z pisma możemy także wyczytać trochę „spychologii” – pracodawcą jest dyrektor IZ, nie my (tj. Centrala) i od niego egzekwujcie pełnego stanu zatrudnienia.
Faktem jest, że musimy rekrutować pracowników z zewnątrz i za to m.in. będą rozliczani dyrektorzy.
SZIK NSZZ „Solidarność”