Portal dwutygodnika
[wpseo_breadcrumb]

Poza koleją

Pierwszy nowy dworzec kolejowy w podkarpackim otwarty

 

Nowoczesny, proekologiczny, komfortowy z parkingiem dla rowerów i samochodów. Nowo wybudowany dworzec w Sędziszowie Małopolskim został 2 lipca otwarty dla podróżnych.

 

To pierwszy z dwóch dworców w województwie podkarpackim realizowanych w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych i sześciu, które zostaną przebudowane w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 w tym regionie kraju.

Ponadto dworzec w Sędziszowie Małopolskim, to również pierwsza z PID zrealizowana inwestycja, która sfinansowana została ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

IDS-y to budynki nowoczesne, funkcjonalne oraz komfortowe. Dworzec w Sędziszowie Małopolskim został wykonany jako projekt indywidualny. Konieczność jego budowy była podyktowana zmianą lokalizacji peronów po przebudowie infrastruktury stacyjnej w ramach modernizacji linii kolejowej Kraków – Przemyśl, a także chęcią zapewnienia podróżnym miejsca oczekiwania odznaczającego się wysokim standardem wykonania, komfortem i estetyką. Ważną kwestią są także rozwiązania proekologiczne, dzięki którym dworzec jest energooszczędny.

Parterowy budynek nowego dworca posiada prostą i nowoczesną bryłę składającą się z dwóch części połączonych wiatą, co sprawia, że tworzą one spójną funkcjonalno-użytkową całość.

Pierwsza z nich to część dworcowa przeznaczona do obsługi podróżnych, gdzie umiejscowiono poczekalnię oraz toalety ogólnodostępne. Druga to tzw. część miejska, w której znajduje się lokal przeznaczony na wynajem. Pod wiatą łączącą dwie części dworca umieszczono ławki dla podróżnych oraz 10 stojaków rowerowych wraz stacją naprawy rowerów (podstawowe narzędzia, pompka do kół). Dominantą architektoniczną założenia jest wieża o wysokości nieco ponad 4 metrów, na której zamontowano wielkowymiarowy podświetlany nocą zegar.

Warto zwrócić również uwagę na to, że znaczna część elewacji nowych kubatur jest przeszklona, co jest spójne z nowoczesnym stylem budynku, a także pozwala na dostęp światła dziennego. Oprócz budowy dworca na nowo zaaranżowano jego bezpośrednie otoczenie. Po zachodniej stronie zlokalizowano parking składający się z 43 miejsc postojowych, w tym dwóch dla osób z niepełnosprawnościami.

Oddajemy dzisiaj do użytku kolejny dworzec zrealizowany w ramach Programu Inwestycji Dworcowych. To kolejny krok na drodze do celu, którym jest bezpieczna, komfortowa i punktualna polska kolej – mówił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

Dworzec, to pierwsze miejsce, z którym stykają się podróżni po opuszczeniu pociągu, jest to swoista wizytówka miasta, dlatego ważne jest, aby było to miejsce funkcjonalne, a zarazem cieszące oko. Nowo otwarty dworzec w Sędziszowie Małopolskim jest nowoczesny, energooszczędny, proekologiczny i, co ważne, przystosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Swój udział w modernizacji obiektu mają fundusze unijne, które pomagają odmieniać oblicze polskich dworców – powiedziała minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak

– Otwarcie dworca w Sędziszowie Małopolskim, to dla nas istotne wydarzenie, gdyż dworzec w tej miejscowości był realizowany według autorskiej koncepcji PKP S.A. w formule Innowacyjnych Dworców Systemowych. Są to dworce nowoczesne, ale również funkcjonalne, komfortowe, bezpieczne, dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz zaprojektowane z dbałością o środowisko naturalne poprzez zastosowanie energooszczędnych systemów i technologii. W województwie podkarpackim w ramach Programu Inwestycji Dworcowych prace budowlane związane z przebudową dworca są prowadzone w Radymnie, a do 2023 roku zamierzamy zmodernizować dworce Rzeszów Główny, jako element Rzeszowskiego Centrum Komunikacyjnego, Stalowa Wola Rozwadów, Czarna Tarnowska oraz Nisko – mówi Małgorzata Zielińska, członek zarządu PKP S.A.

Dworzec w Sędziszowie Małopolskim, to jednak nie tylko nowoczesne i funkcjonalne założenie architektoniczne, ale również budynek projektowany w zgodzie ze współczesnymi trendami w architekturze. Jest on pozbawiony barier architektonicznych, dzięki czemuzostał w pełni dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Ponadto na dworcu wprowadzono szereg usprawnień dla osób niedowidzących i niewidzących – ścieżki prowadzące w budynku i jego otoczeniu, oznaczenia w alfabecie Braille`a, kontrastowe zestawienie kolorystyki wnętrz dworca, a także tablice dotykowe z planem obiektu.

Na dworcu zastosowano również rozwiązania proekologiczne, które w połączeniu z systemem inteligentnego zarządzania budynkiem BMS (Building Management System) sprawią, że dworzec będzie energooszczędny. W budynku wykonano izolację cieplną wraz doborem stolarki okiennej
i drzwiowej o niskim stopniu przenikalności cieplnej. W miesiącach zimowych pozwala to na utrzymywanie ciepła, natomiast w letnich przyczynia się do ograniczenia nagrzewania  budynku, co zmniejsza koszty związane z funkcjonowaniem urządzeń służących zachowaniu odpowiedniego komfortu termicznego wewnątrz budynku.

Dodatkowo do ogrzewania dworca zastosowano powietrzne pompy ciepła, a także wentylację mechaniczną z odzyskiem ciepła. Na tym proekologiczne rozwiązania się nie kończą. Kompleks posiada energooszczędne oświetlenie wraz z czujnikami automatycznie dopasowującymi natężenie światła do pory dnia oraz obecności osób na dworcu. Budynek został wyposażony również w systemy odzysku wody deszczowej. Jest ona wykorzystywana jako woda szara, do spłukiwania dworcowych toalet.

Na dworcu będzie bezpieczniej, gdyż zainstalowano na nim nowoczesne systemy: monitoringu wizyjnego, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz detekcji i sygnalizacji pożaru. Nowy obiekt, zgodnie z obowiązującymi standardami, został również wyposażony w elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowoczesny system informacji głosowej.

Dworzec w Sędziszowie Małopolskim, to pierwszy budynek dworca udostępniony podróżnym po modernizacji w woj. podkarpackim w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, a osiemnasty w całej Polsce.

Koszt tej inwestycji to ponad 5 mln zł. Była ona współfinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wykonawcą robót jest firma SAMSON Sp. z o.o. z Niedomic.

(PKP S.A.)

Kategoria:
Sędzisz15