Ruszyła nowa, całoroczna, automatyczna myjnia PKP Intercity we Wrocławiu. Inwestycja kosztowała ponad 33 mln zł, a za jej realizację odpowiadała firma Mostostal Warszawa.
Myjnia jest obiektem całorocznym służącym do mycia zewnętrznego pociągów. Hala myjni o długości ok. 200 metrów została wyposażona w portale samojezdne ze szczotkami i dyszami wzdłuż linii toru. Inwestycja objęła również system zabezpieczenia przed oblodzeniem, gdzie odbywać się ma zabezpieczanie podwozi pojazdów szynowych przed oklejaniem śniegiem i lodem.
Obiekt wyposażony został w oczyszczalnię ścieków z obiegiem zamkniętym wody technologicznej, pozwalającym na wielokrotne wykorzystywanie wody z mycia oraz system zbierania deszczówki. Na dachu pomieszczenia technicznego myjni zamontowane zostały panele fotowoltaiczne w celu produkcji energii elektrycznej na potrzeby własne budynku.
– Nowoczesna myjnia, zlokalizowana na bocznicy kolejowej we Wrocławiu, to kolejny tego typu obiekt PKP Intercity. W maju 2022 roku została oddana do użytku myjnia na warszawskim Grochowie, a w listopadzie 2023 roku – sezonowa myjnia w Krakowie. Kolejne planujemy wybudować m.in. w Szczecinie oraz Gdyni – mówi Krzysztof Świerczek, członek zarządu PKP Intercity.
– Budowa nowoczesnej myjni to kolejna realizacja, którą wykonaliśmy dla polskich kolei. To też kolejna zrealizowana przez Mostostal Warszawa inwestycja PKP Intercity zlokalizowana na Dolnym Śląsku. Jesteśmy sprawdzonym i doświadczonym Generalnym Wykonawcą inwestycji kolejowych i jesteśmy gotowi do dalszych prac – mówi Jacek Szymanek, członek zarządu Mostostal Warszawa S.A.
Budowa myjni kosztowała ponad 33 mln zł i stanowi część projektu unijnego „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.”, realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.
Modernizacja stacji postojowej we Wrocławiu
Myjnia we Wrocławiu jest częścią projektu modernizacji stacji postojowej w stolicy Dolnego Śląska. Przebudowane zostały już elementy hali lokomotywowni – przeprowadzone roboty objęły przebudowę kanałów rewizyjnych wraz z nowym torowiskiem oraz posadzkami betonowymi, a także modernizacji poddana została wagonownia.
Przewoźnik planuje także budowę budynku magazynowo-biurowego, przebudowę odcinka drogi wewnętrznej, placu ładunkowo-rozładunkowego oraz placu postojowego w rejonie hali wagonowni, przebudowę drogi wewnętrznej w rejonie hali lokomotywowni. Za wykonanie wszystkich prac odpowiedzialna będzie firma Mostostal Warszawa, która przedstawiła najkorzystniejsze oferty w postępowaniach przetargowych.
Rozwój zapleczy technicznych
Łącznie spółka wybuduje 7 nowoczesnych myjni. Podobna myjnia automatyczna o przeznaczeniu całorocznym funkcjonuje już w Warszawie. W październiku 2023 roku do użytku została oddana myjnia sezonowa na terenie bocznicy PKP Intercity w Krakowie. Trwają ostatnie prace budowlane na terenie stacji postojowej Szczecin Zaleskie Łęgi, gdzie również powstaje obiekty całoroczny, w którym pociągi będą myte w sposób automatyczny.
W 2030 roku PKP Intercity będzie dysponować 20 stacjami postojowymi i bocznicami kolejowymi oraz 32 punktami do przygotowania pociągów w zakresie utrzymania czystości w obiektach udostępnionych PKP Intercity.
(PKP Intercity)