Portal dwutygodnika
[wpseo_breadcrumb]

Poza koleją

II Kongres Rozwoju Kolei

II Kongres Rozwoju Kolei

 

Inwestycje kolejowe, program Kolej+ oraz rozwój przewozów towarowych – to tylko kilka tematów, o których dyskutowali29 stycznia uczestnicy II Kongresu Rozwoju Kolei. Wydarzenie odbyło się na Stadionie Narodowym w Warszawie. W otwarciu uczestniczył Prezydent RP Andrzej Duda. W debatach udział brali m.in. przedstawiciele rządu RP, prezesi spółek kolejowych, liderzy opinii oraz reprezentanci świata nauki i władz samorządowych.

 

Głównym celem II Kongresu Rozwoju Kolei było wyznaczenie kierunków dalszego rozwoju transportu kolejowego w Polsce. Ze względu na sukces ubiegłorocznej – 1. edycji Kongresu, Grupa PKP dostrzegła potrzebę kontynuacji wydarzenia. Sprawdziła się formuła, według której organizatorami były cztery Spółki Grupy PKP: PKP S.A., PKP PLK S.A., PKP Intercity S.A. oraz PKP Cargo S.A.

Spółki PKP organizując Kongres, chcą pokazać, jak dzięki inwestycjom kolej zmienia się i rozwija, zyskując coraz mocniejszą pozycję transportową w Polsce oraz w Europie, a nawet na świecie. Dzięki rządowym programom przywracane są połączenia, modernizowane są linie kolejowe, a na wielu stacjach budowane są nowe perony i zwiększa się komfort obsługi pasażerskiej.

Kolej motorem dla gospodarki

Uczestnicy wydarzenia biorą udział w panelach dyskusyjnych. Motywem przewodnim debaty, która otwierała tegoroczny Kongres, było omówienie innowacyjnych oraz ekologicznych rozwiązań, dzięki którym możliwe jest zwiększenie konkurencyjności kolei i równoczesna ochrona środowiska naturalnego.

Na ten temat rozmawiali: Andrzej Adamczyk (Minister Infrastruktury), Krzysztof Mamiński (Prezes Zarządu PKP S.A.), Ireneusz Merchel (Prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.), Marek Chraniuk (Prezes Zarządu PKP Intercity S.A.) oraz Czesław Warsewicz (Prezes Zarządu PKP Cargo S.A.).

Zakres tematów poruszanych podczas wydarzenia był bardzo szeroki. Do dyspozycji uczestników było 9 paneli dyskusyjnych zawartych w trzech blokach tematycznych.

Pierwszy z nich to: „Kolej a biznes – konkurencyjność na rynku vs służba publiczna”. W ramach tej problematyki dyskusja obejmowała m.in. wpływ Centralnego Portu Komunikacyjnego na rozwój połączeń kolejowych, wzrost konkurencyjności przewozów towarowych na obszarze Trójmorza i na Nowym Jedwabnym Szlaku oraz lepszy dostęp do infrastruktury pasażerskiej w całej Polsce.

Drugi blok tematyczny, to „Kolej dostępna i nowoczesna”. Paneliści omawiali m.in. program Kolej+ oraz główne kierunki zmian dotyczące walki z wykluczeniem. Podejmowali również dyskusje nad przyszłymi inwestycjami, które mają zwiększyć komfort pasażerów oraz zastanowiali się nad przyszłością zawodu kolejarza.

 

Wymiana wiedzy i szukanie nowych rozwiązań

Jednym ze strategicznych tematów zaplanowanych na tegoroczny Kongres była też z pewnością próba odpowiedzi na pytanie „Jak zrównoważyć rynek transportowy?”. Na to pytanie, które równocześnie było tematem trzeciego bloku tematycznego, postarali się odpowiedzieć uczestnicy debaty: „Co zmieni na polskim rynku transportowym IV Pakiet Kolejowy?”.

Natomiast, by dostęp do kolei był jeszcze większy, w ramach jednego z paneli, poruszony był też temat integracji transportu szynowego z innymi gałęziami komunikacji.

Kongres Rozwoju Kolei, to wydarzenie, którego do tej pory brakowało w krajowej dyskusji na temat sektora kolejowego. Kongres stał się istotną platformą wymiany wiedzy i doświadczeń związanych z rozwojem transportu kolejowego w Polsce. Powstało nowe pole do dialogu w tej dziedzinie pomiędzy przedstawicielami świata polityki, biznesu, samorządu i nauki.

(PKP PLK)

Kategoria:
PLK03