Portal dwutygodnika
[wpseo_breadcrumb]

Poza koleją

Dworzec Roku

 

Trwa trzecia edycja organizowanego przez Fundację ProKolej i Fundację Grupy PKP konkursu „Dworzec Roku”. PKP zachęcają do wzięcia udziału konkursie i zgłoszenia dworcóww Czeremsze i Przemyślu. Dlaczego akurat te?

 

Jest ich ponad 630, a 90 proc. z nich stanowią budynki zarządzane przez Polskie Koleje Państwowe S.A. Znajdują się w największych polskich aglomeracjach, ale także w niewielkich miejscowościach. Obsługują miliony podróżnych rocznie, ale też służą niewielkim społecznościom lokalnym.

Są i zabytkowe, pełne interesujących detali architektonicznych, i nowoczesne, w których zastosowano najnowsze rozwiązania techniczno-budowlane ukierunkowane na ochronę środowiska. Wykonane zostały w różnych epokach i stylach architektonicznych, różnią się wielkością, zakresem dostępnych usług. Łączy je jednak jedno: są miejscami, w których zaczynamy i kończmy nasze podróże koleją: i te dalekie, do miejsc wypoczynku, i te codzienne, związane z dojazdami do pracy czy szkoły.

Polskie Koleje Państwowe zapraszają do wzięcia udziału w konkursie „Dworzec Roku”, którego kolejna edycja tradycyjnie organizowana jest przez Fundację ProKolej oraz Fundację Grupy PKP.

Rozpoczynamy cykl informacji, w ramach których w najbliższym czasie postaramy się zaprezentować bardzo ciekawe, choć niekoniecznie dobrze znane polskie dworce. Konkurs to doskonała okazja nie tylko do prezentacji najlepiej ocenianych przez użytkowników dworców kolejowych w Polsce, zebrania i propagowania dobrych praktyk w obsłudze podróżnych czy promowania dworców nowoczesnych i funkcjonalnych, ale również do popularyzacji miejscowości, w których się znajdują.

 

Dlaczego Czeremcha?

Nowoczesny, ekologiczny i w pełni dostosowany do potrzeb wszystkich pasażerów – taki jest nowo wybudowany dworzec kolejowy w Czeremsze. Został on udostępniony pasażerom na początku tego roku jako pierwszy w woj. podlaskim obiekt objęty Programem Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023.

Nowy, mniejszy, ale bardziej funkcjonalny dworzec powstał w miejscu dotychczasowego pochodzącego z lat 80. XX w. Został on wybudowany w formule Innowacyjnego Dworca Systemowego. W budynku znalazły się poczekalnia, kasa biletowa z obniżonym okienkiem oraz ogólnodostępne toalety i pomieszczenie dla rodziców z dziećmi.

Nowy obiekt został w pełni dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, w tym z niepełnosprawnościami. Wewnątrz zainstalowano pętle indukcyjne (wzmacniacze głosu) dla osób niedosłyszących, tablice dotykowe z planem dworca oraz ścieżki prowadzące dla niewidomych i niedowidzących. W budynku dla zwiększenia poziomu bezpieczeństwa podróżnych zamontowanonowoczesny system monitoringu.

Inwestycja objęła również zagospodarowanie terenu przyległego do dworca. W jego sąsiedztwie wyznaczono miejsca parkingowe oraz postojowe typu Kiss&Ride. Nowością jest wiata rowerowa ze stojakami oraz stacją naprawy rowerów.

Podobnie jak w przypadku innych IDS-ów w Czeremsze zastosowano rozwiązania proekologiczne. Dworzec został wyposażony w kolektory słoneczne, energooszczędne oświetlenie LED i pompy ciepła. Zastosowano także system odzysku wody deszczowej.

Koszt inwestycji – wynoszący około 13 mln zł – został pokryty ze środków własnych PKP S.A. oraz unijnych w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.

Warto zobaczyć, jak krok po kroku powstawał nowy dworzec. Przebieg prac budowlanych został zarejestrowany przez kamery, dzięki czemu powstał film typu timelapse, ukazujący całą budowę w przyspieszonym tempie: https://www.youtube.com/watch?v=P82-YnaZKYI

 

A może Przemyśl Główny?

W 2012 roku zakończyła się przebudowa dworca w Przemyślu, dzięki której odzyskał on swój historyczny charakter, a także został dostosowany do współczesnych standardów obsługi podróżnych, w tym wymagań związanych z obsługą osób z niepełnosprawnościami. Najbardziej widoczna dla podróżnego odwiedzającego dworzec jest jego architektura i wystrój, które budzi prawdziwy podziw.

Pierwotny budynek, którego budowa zakończyła się w 1860 roku, nie wyglądał tak reprezentacyjnie. Dopiero przebudowa pod koniec XIX wieku nadała mu dzisiejszy, neobarokowy charakter. Wtedy to wyburzono wieże dworca, a budynek rozbudowano o pomieszczenia m.in. dawnej bagażowni. Wtedy też powstało przylegające do elewacji budynku od strony torów zadaszenie peronu i budzący do dziś podziw reprezentacyjny charakter wnętrz. Najbogatszym pod względem detali jest hol, utrzymany w jasnych kolorach i barokowej stylistyce z dużym naświetlem w centralnej części stropu. W szczególności uwagę zwracają malowidła umieszczone nieco powyżej gzymsów przedstawiające alegorycznie m.in komunikację, transport oraz herby miast (w tym Przemyśla i Krakowa).

Ciekawe wnętrze posiada również dwukondygnacyjne pomieszczenie restauracji. W nim szczególną uwagę zwracają malowidła ścienne autorstwa malarza Mariana Strońskiego powstałe w latach 1928-1933. Przedstawiono na nich panoramę Przemyśla oraz basztę północą przemyskiego zamku.

Abstrahując od wyglądu dworca, budynek jest obiektem nowoczesnym. W ramach przeprowadzonej kilka lat temu inwestycji na dworcu pojawiły się elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, a także wiele innych usprawnień, w tym nowy system zapowiedzi głosowej. Odtworzono również dawny podział funkcjonalny pomieszczeń, przez co przemieszczanie się po dworcu stało się łatwiejsze, a elewacja zyskała nową podkreślającą detale architektoniczne iluminację.

To wszystko sprawia, że dworzec Przemyśl Główny jest „mocnym” kandydatem do tytułu Dworca Roku. Poniżej podpowiadamy jak go zgłosić.

 

Jak wziąć udział w konkursie?

W pierwszym etapie konkursu na stronie dworzec-roku.pl będzie istniała możliwość zgłoszenia dworców. Warto przy tym pamiętać, że regulamin konkursu obejmuje czynne dworce kolejowe, na co dzień otwarte dla podróżnych i że największe szanse na nominacje do grona finalistów mają przede wszystkim te, które przeszły przemianę i dzięki temu stanowią wzór do naśladowania. Równolegle z formularzem nominacji pojawią się również pytania o najważniejsze cechy przyjaznego dworca kolejowego i subiektywną listę priorytetów w tym zakresie.

Po zamknięciu etapu zgłoszeń przeprowadzone zostaną audyty, które pozwolą zweryfikować zgłoszenia. W rezultacie powstanie lista dziesięciu dworców – finalistów konkursu, spośród których wyłoniony zostanie zwycięzca. Jeden na podstawie głosów niezależnego jury, drugi w głosowaniu internautów. Wszystkie szczegóły i formularz zgłoszeniowy, wraz z ankietą są dostępne na stronie www.dworzec-roku.pl.

(PKP S.A.)

Kategoria:
Przemyśl02