Portal dwutygodnika
Strona główna Aktualności Czterdzieści wagonów COMBO gotowych do podróży po polskich torach

Aktualności

Czterdzieści wagonów COMBO gotowych do podróży po polskich torach

PKP Intercity odebrało już 40 z 60 zamówionych przez polskiego przewoźnika wagonów typu 111A-30 COMBO, które zostały zmodernizowane przez Konsorcjum Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz i Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego Mińsk Mazowiecki. Tym samym zakończyła się realizacja zamówienia podstawowego.Kolejnym etapem jest wypełnienie warunków zamówienia w ramach prawa opcji, co oznacza, że do końca 2021 roku gotowych będzie jeszcze 20 takich wagonów, a warty 310 mln zł brutto kontrakt zostanie zrealizowany.

Wagony COMBO są pierwszymi takimi pojazdami w Polsce. To wielofunkcyjne wagony o podwyższonym standardzie, w których zadbano o odpowiednie wyciszenie wnętrza, wymieniono wózki jezdne na nowe typu 25AN4, wydzielono przedziały rodzinne, przedział dla osób z niepełnosprawnościami, w tym poruszających się na wózku. W pojeździe znalazła się też część bezprzedziałowa i przestrzeń, w której można bezpiecznie przewieźć rowery.

– Zakończenie podstawowego etapu zamówienia na modernizację wagonów COMBO jest dowodem na to, że PKP Intercity nie zwalnia tempa. Cieszę się, że komfort podróżowania i standard na kolei są stale podnoszone, a z wprowadzanych udogodnień mogą cieszyć się tak liczne grupy podróżnych. Co bardzo ważne, pojawienie się tych pojazdów to istotny krok w zwiększaniu dostępności kolei także dla osób z niepełnosprawnościami. Nie ustają nasze dążenia do celu, jakim jest bezpieczna, komfortowa, przewidywalna, a także dostępna kolej – mówi Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

– Wszystkie działania, jakie podejmuje spółka PKP Intercity powinny mieć za główny cel poprawienie komfortu, bezpieczeństwa i zadowolenia pasażerów. Pojawienie się na torach wagonów COMBO to kolejny krok w realizacji tego celu. Pojazdy te spełniają najwyższe standardy dostępności, nowoczesności i przyjazności dla podróżnych. Cieszę się również z tego, że to kolejny kontrakt zrealizowany przez spółkę Skarbu Państwa we współpracy z polską firmą. PKP Intercity daje świetny przykład jak napędzać i rozwijać nie tylko własny biznes, ale całą gospodarkę. Naszym strategicznym celem jest by polskie firmy stawały się liderami w swoich branżach – by miały możliwości i warunki do rozwoju, dostarczając jednocześnie usługi i produkty najwyższej jakości – dodaje Maciej Małecki, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych.

Komfortowa podróż dla każdego

Wagony COMBO jeżdżące w składach PKP Intercity uzyskały – jako pierwsze w Polsce – prestiżowy certyfikat „Transport bez barier”, przyznany przez Fundację Integracja.Jest to znak dostępności tego taboru dla osób z ograniczoną sprawnością, w tym z różnymi rodzajami niepełnosprawności, osób starszych czy podróżujących z dziećmi.

Ponadto PKP Intercity jest partnerem w ramach programu rządowego Dostępność Plus, którego celem jest zapewnienie swobodnego dostępu do dóbr, usług oraz możliwości udziału w życiu społecznym i publicznym osobom o szczególnych potrzebach. Program koncentruje się na dostosowaniu przestrzeni publicznej, architektury, transportu i produktów do wymagań wszystkich obywateli. Wagony COMBO są tego przykładem.

Pojazdy posiadają dwa wydzielone przedziały dla opiekunów z dzieckiem, a ich ściany i wykładzinę podłogową zdobi grafika z motywem zwierzęcym. Siedziska foteli łączą się ze sobą, dzięki czemu powstaje jedna wygodna płaszczyzna. W przedziałach znajdują się gniazdka elektryczne i gniazdka USB, a toaleta wyposażona jest w przewijak dla dzieci.

W wagonach jest specjalny przedział przeznaczony do podróży dwóch osób z niepełnosprawnością wraz z dwoma opiekunami, w którym zabudowano dwa pełnowymiarowe fotele oraz wyznaczono dwa miejsca na wózek inwalidzki z trójpunktowymi pasami bezpieczeństwa. Do dyspozycji osób z niepełnosprawnościami pozostają przyciski SOS, panel indywidualnego sterowania oświetleniem i klimatyzacją, indywidualne stoliki oraz duża śmietniczka. Rampa pozwala podróżnym poruszającym się na wózku bezpiecznie wjechać do wagonu. Wagony posiadają automatyczne drzwi przedziałowe oraz bezprogowe podłogi ułatwiające poruszanie się. Wszystkie piktogramy są przetłumaczone w alfabecie Braille’a. Pojazdy posiadają również kontrastowe drzwi wejściowe, klamki, poręcze i przyciski, umieszczone na wysokości odpowiedniej dla osób poruszających się na wózkach. Toaleta jest przystosowana do potrzeb osób poruszających się na wózkach.

– Kolej jako środek transportu pierwszego wyboru dla każdego – to cel, który przyświeca nam w najbliższych latach. Dzięki uruchomieniu kolejnych zmodernizowanych wagonów COMBO jesteśmy coraz bliżej jego osiągnięcia. Będziemy sukcesywnie zwiększać liczbę wprowadzanych do obiegu, zmodernizowanych i nowych pojazdów, aby zapewnić wszystkim pasażerom podróż w bezpiecznych i komfortowych warunkach – powiedział Marek Chraniuk,Prezes Zarządu PKP Intercity.

Modernizacja ze wsparciem unijnych funduszy

Modernizacja 40 wagonów z prawem opcji na dodatkowe 20 jednostek jest elementem projektów: „Kolej na dobre połączenia – unowocześnienie wagonów i lokomotyw dla PKP Intercity S.A.” oraz „Przyspieszamy komfortowo – unowocześnienie wagonów i zakup lokomotyw dla PKP Intercity S.A.”. Są one współfinansowane ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Wartość maksymalna przyznanego dofinansowania dla tej modernizacji wagonów wynosi 91.555.814,94 zł. Łącznie ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 PKP Intercity pozyskało 653.730.052,05 zł dotacji.

Ścisła współpraca PKP Intercity i Konsorcjum PESA Bydgoszcz – ZNTK „Mińsk Mazowiecki”

Dostawa 60 zmodernizowanych wagonów COMBO to jeden z kilku projektów, które dla narodowego przewoźnika realizuje Konsorcjum PESA i ZNTK Mińsk Mazowiecki. Wartość wszystkich podpisanych kontraktów między PKP Intercity a Konsorcjum PESA Bydgoszcz – ZNTK Mińsk Mazowiecki w ramach programu inwestycyjnego przewoźnika wynosi 2,017 mld zł brutto. Najnowszy z nich został podpisany w grudniu 2020 roku i w jego ramach Konsorcjum zmodernizuje 125 wagonów typu 111A i 141A oraz dokona ich późniejszych przeglądów technicznych na trzecim poziomie utrzymania. W tym roku park taborowy PKP Intercity zasilą także elektryczne zespoły trakcyjne (EZT).

– Jesteśmy bardzo zadowoleni z efektów ostatniej realizacji zamówienia na dostawę zmodernizowanych wagonów COMBO dla PKP Intercity. Realizując ten projekt dla PKP Intercity na pierwszym miejscu postawiliśmy jednocześnie różne grupy pasażerów, które chcą podróżować wygodnie i bezpiecznie. Korzystaliśmy przy tym z naszych bogatych doświadczeń zdobytych podczas budowy nowych pojazdów, dostarczając tym samym wagony najwyższej jakości, którymi komfortowo mogą podróżować osoby z niepełnosprawnościami, osoby z małymi dziećmi, rowerzyści, jak również osoby, które podczas przejazdu chcą po prostu odpocząć lub pracować– zapewnia Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu PESA Bydgoszcz.

– Realizacja dostaw zmodernizowanych wagonów COMBO napawa nas optymizmem, ponieważ pierwsze pojazdy odebraliśmy w kwietniu a już cztery miesiące później dysponujemy 40 wagonami, które jak najszybciej chcemy przekazać naszym pasażerom. Kontrakt ten stanowi ważny element naszej strategii taborowej wartej 19 mld złotych w perspektywie do 2030 roku. PKP Intercity odbiera kolejne nowoczesne pojazdy, ogłasza nowe postępowania przetargowe oraz podpisuje następne umowy – to wszystko z myślą o naszych pasażerach oraz podnoszeniu komfortu ich podróżowania – podkreśla Adam Laskowski, Członek Zarządu PKP Intercity.

Ekologiczna kolej – 19 mld zł inwestycji w nowoczesny tabor

W ramach kontynuacji strategii taborowej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku Spółka zainwestuje 19 mld zł w nowoczesny tabor. Plany obejmują inwestycje w wagony, nowoczesne lokomotywy, elektryczne zespoły trakcyjne, a także piętrowe składy wagonowe typu push-pull. Potężne inwestycje w nowoczesne pociągi będą napędzać dalszy rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego, wpisującego się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu.W efekcie flotę przewoźnika zasilą nowe elektryczne pojazdy o znacznie mniejszej emisji CO2, a odpowiednia liczba i jakość taboru dostosowanego do zmodernizowanych linii kolejowych pozwoli na stworzenie spójnej sieci transportowej dla całego kraju.

W 2030 roku cały tabor przewoźnika będzie nowy lub zmodernizowany, co zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa podróży i wygody. PKP Intercity planuje stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu.

(PKP Intercity)

Kategoria: ,
COMBO01