Portal dwutygodnika
[wpseo_breadcrumb]

Poza koleją

Ciszej i szybciej pojedziemy pociągiem z Łodzi do Zduńskiej Woli

 

Dla podróżnych zwiększył się komfort dostępu do kolei. Skrócą się podróże z Łodzi do Zduńskiej Woli oraz w kierunku Wielkopolski i Dolnego Śląska. Będzie ciszej obok torów. To efekt m.in. pracy specjalnego pociągu, który szlifuje szyny. Maszyna zakończyła działania na szlakach. Projekt za 387 mln zł realizują PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z udziałem środków unijnych instrumentu CEF Łącząc Europę.

 

Specjalny pociąg zakończył szlifowanie szyn między stacjami na trasie Łódź Kaliska – Zduńska Wola. Prace, wykonywane na ostatnim etapie inwestycji,zwiększą komfort podróży pociągiem. Korzyścią dla mieszkańców i środowiska będzie ograniczenie hałasu wywoływanego przejazdem składów. Dla zarządcy linii, dobrze przygotowane tory, to lepsze warunki utrzymania linii i przewozów pasażerskich oraz towarowych.

Podróżni już korzystają z lepszych warunków podróży koleją miedzy Łodzią a Zduńską Wolą. Zwiększyła się dostępność do pociągów dzięki wyższym lepiej wyposażonym i oświetlonym peronom na stacjach Zduńska Wola, Pabianice, Łask, Łódź Lublinek oraz przystankach Kolumna, Dobroń i Chechło. W Zduńskiej Woli i Pabianicach nowe przejścia podziemne zapewniły bezpieczniejszą drogę na perony. Do dyspozycji osób o ograniczonych możliwościach poruszania są windy. Atrakcyjność podróży koleją w województwie łódzkim oraz na trasie w kierunku Wielkopolski i Dolnego Śląska zwiększy skrócenie czasu podróży o ok. 15 minut w stosunku do przejazdu sprzed modernizacji. Inwestycja jest ważna dla sprawnego przewozu towarów koleją.

Do czerwca wykonawca skończy prace przy odwodnieniu i uporządkuje teren obok torów. Na przełomie kwietnia i maja zdemontowane zostaną 2 tymczasowe rozjazdy w Dobroniu, które zapewniały sprawny przejazd pociągów regionalnych i dalekobieżnych podczas modernizacji.

 

Szlifowanie szyn – dla lepszych podróży

W marcu specjalny pociąg firmy Spen oszlifował szyny na 42 km odcinku linii z Łodzi Kaliskiej do Zduńskiej Woli. Maszyna wykonała prace między stacjami i na stacjach. W maju zakończą się działania, które obejmą rozjazdy, przejazdy kolejowo-drogowe i miejsca przy urządzeniach sterowania ruchem. Prace zaplanowano w porze nocnej.

Szlifowanie szyn wykonuje szlifierka szynowa Speno. To osiemdziesięcio metrowa maszyna o wadze blisko 300 ton, której zadaniem jest poprawienie m.in. geometrii szyn. Maszyna bada ultradźwiękami powierzchnię szyny, a następnie – w celu nadania jej wymaganego przekroju, profilu oraz usunięcia ewentualnych wad, odpowiednio je szlifuje przy użyciu specjalnych tarcz. Komputerowo sterowany proces umożliwia osiągnięcie dokładności 0,01 mm. W zależności od potrzeb, maszyna nawet kilkukrotnie wykonuje przejazd z prędkością do 20 km/h.

Projekt pn. „Prace na liniach kolejowych nr 14, 811 na odcinku Łódź Kaliska – Zduńska Wola – Ostrów Wlkp., etap I: Łódź Kaliska – Zduńska Wola” o wartości ok. 387 mln zł netto jest w 65%współfinansowany z unijnego instrumentu „Łącząc Europę” (CEF).

(PKP PLK)

Kategoria:
ciszej08